×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی، یک کارشناس گیاهان دارویی کشور و تولیدکننده گیاهان دارویی در گفتگو با ایانا با اعلام این مطلب افزود: در حالی که کشور ایران یکی از بزرگ‌ترین پتانسیل‌های تولید انواع گیاهان دارویی با منشـأ گونه‌های خاص گیاهی به‌شمار می‌رود و می‌تواند ارزش افزوده فراوانی از محل صادرات گیاهان دارویی را نصیب اقتصاد کشور کند، اما توجه چندانی به تولید و صادرات گیاهان دارویی در کشور نشده است.

آقای سامان سادات افزود: در حالی که در کشورهای اروپایی به‌ویژه در آمریکا و کشورهای آسیای شرقی به‌علت افزایش گرایش به مصرف گیاهان دارویی بانک‌های جامع ژن برای نگهداری از گونه‌های نادر و توسعه تولید گیاهان دارویی راه‌اندازی شده است،  لیکن با وجود پتانسیل فراوان انواع گیاهان دارویی در کشور ما، هنوز بانک ژن جامعی برای نگهداری انواع گیاهان دارویی به وجود نیامده است.

وی افزود: فرآوری گیاهان دارویی و ارتقاء کیفیت و سهولت در مصرف آن نیازمند تکنولوژی پیشرفته و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی است که با توجه به بروکراسی حاضر در ادارات برای گرفتن مجوز بخش خصوصی تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در این بخش ندارند.

سادات خاطرنشان کرد: هرچند در زمان حاضر استقبال مردم برای مصرف گیاهان دارویی نسبت به گذشته افزایش یافته است و پتانسیل قابل توجهی نیز برای کارآفرینی و تولید فرصت‌های شغلی در این حوزه وجود دارد، اما به‌علت مشکلات صنعت گیاهان دارویی هنوز به‌عنوان بستر فعالیت فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی و علاقمندان محسوب نمی‌شود.

سادات با اشاره به کمبود نقدینگی در بخش کشاورزی ادامه داد: با وجود نیاز فعالان حوزه گیاهان دارویی و اخذ تسهیلات و حمایت‌های بانکی، روند طولانی و موانع قابل توجهی برای گرفتن تسهیلات بانکی وجود دارد که موجب حذف کارآفرینان و فعالان در این حوزه می‌شود.

 

داروهای گیاهی تقلبی معضل بازار طب سنتی

این کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به وجود داروهای گیاهی تقلبی در بازار تصریح کرد: در حالی که گیاهان دارویی باید با شناسنامه مشخص و معتبر و نظارت در بازارهای داخلی و به‌ویژه عطاری‌ها عرضه شوند، به‌علت استقبال مردم از برخی از گیاهان دارویی، زمینه عرضه محصولات تقلبی افزایش یافته است.

وی با اشاره به نبود نظارت در عرضه محصولات گیاهان دارویی یادآور شد: توزیع گسترده شیشه‌های ۶۰ گرمی بادام تلخ به قیمت ۴۰۰ تومان در بازار در حالی که هزینه تمام‌شده استحصال این دارو بیش از یک‌هزار تومان برای تولیدکننده بدون احتساب هزینه بسته‌بندی آن است، یکی از مصادیق همین ادعا است.

سادات تأکید کرد: با توجه به اهمیت اقتصادی و بهداشتی گیاهان دارویی و توسعه صادرات آن در سبد کالاهای غیرنفتی، حمایت مسئولان و تعریف ابزارهای اقتصادی می‌تواند گیاهان دارویی را به‌عنوان یکی از عناصر اصلی صادرات کشور معرفی کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.