×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گزارشی از تقلبات تکان دهنده در مکمل ها و داروهای گیاهی آمریکا

در هفته اخیر خبری بر روی رسانه های دنیا قرار گرفت که محصولات متعددی از چهار تولیدکننده بزرگ اروپایی و آمریکایی مکمل های گیاهی را فاقد استانداردهای لازم و حتی فاقد کوچکترین مقدار از عصاره گیاهان ادعا شده نشان می داد.

برای دیدن لیست این محصولات بی کیفیت و اسامی شرکتهای تولیدکننده آنها می توانید به این لینک در سایت هفته نامه نیویورک تایمز مراجعه کنید.

مقاله زیر ترجمه یکی از این اخبار است که توسط شرکت دارویی زردبند ترجمه و برای شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی ارسال شده است:

از روز دوشنبه دوم فوریه ۲۰۱۵، اقدامات قانونی بر علیه چهار توزیع‌کننده از بزرگ‌ترین توزیع‌کنندگان مکمل‌های غذایی در ایالات متحده امریکا صورت گرفته است. این چهار توزیع‌کننده که شامل سه سوپر مارکت به نام‌های Walmart، Walgreen، Target و یک فروشگاه زنجیره‌ای به نام GNC می‌باشند از توزیع‌کنندگان اختصاصی محصولات غذایی به شمار می‌روند. آنها به دروغ‌گویی و فریب مصرف‌کنندگان متهم شده‌اند.

در واقع، مقامات مسئول با آزمایش آن دسته از مکمل‌های غذایی که بیشترین فروش را داشته‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که از هر پنج محصولی که این توزیع‌کنندگان عرضه کرده‌اند چهار محصول فاقد گیاهان دارویی و مواد مغذی بوده‌اند که بر روی بسته‌بندی آن‌ها درج شده است.

در این میان، قرص‌ها و کپسول‌ها در اکثر موارد، تنها حاوی پودر برنج و سبزیجاتی از قبیل هویج، نخود فرنگی، و… بوده‌اند. علاوه بر آن، بعضی از محصولات نیز بودند که روی بسته‌بندی آن‌ها ادعای عدم وجود گندم و گلوتن مطرح شده بود، در صورتی که هم گندم در خود داشتند و هم گلوتن. همچنین، برخی از این محصولات حاوی مواد سمی بودند که می توانست اندام‌هایی مانند کبد و کلیه را به خطر انداخته و حتی در مواردی برای مصرف‌کننده کشنده باشد.

ژینکو

قرص ژینکو Herbal Plus (GNC) که بعنوان یکی از محصولات بی کیفیت اعلام شده است.

بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایالات متحده امریکا

این خبر احتمالاً بسیاری از مصرف‌کنندگان را متعجب خواهد کرد، ولی امیدوارم شما از شنیدن آن تعجب نکنید. پیش از این، به شما خواننده خبرنامه سلامت طبیعت نوآوری (Santé Nature Innovation) مکرراً دربارۀ کیفیت نامطلوب مکمل‌های غذایی عرضه‌شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و حتی داروخانه‌ها هشدار داده بودم. بسیاری از این مکمل‌ها مقدار خیلی کمی مواد موثر در خود دارند و به همین دلیل نمی‌توانند اثربخشی خاصی داشته باشند. این‌ها گاهی فقط مقداری پودر [۱]“perlimpinipin” (دارو نما) در خود دارند.

تکان‌دهنده‌تر از همه این است که مقدار مواد مؤثر در این مکمل‌های غذایی از از مقداری که بر روی بسته بندی آنها درج شده بسیار کمتر است. در این مکمل‌ها مواد غیر طبیعی و سنتتیک نیز وجود دارد که البته الزاماً سمی نیستند و در بسیاری از کارهای تحقیقاتی علمی که به صورت کاملاً رسمی انجام می‌شوند، نیز به کار می‌روند.

همین موضوع باعث هدر رفتن بودجه‌های تحقیقاتی می‌شود، زیرا این تحقیقات بر روی محصولاتی انجام می‌شوند که  اثربخش نیستند. بدینگونه، با انجام تحقیقاتی که با کیفیت پایین بر روی این محصولات بی‌کیفیت انجام می شود مردم را فریب داده و در پایان نیز پیروزمندانه اعلام می‌کنند که مکمل‌های غذایی به هیچ دردی نمی‌خورند.

وسعت فریب

تمامی جزئیات این پرونده در روزنامه New York Times منتشر شده است. فروشگاه‌های زنجیره‌ای (GNC) در تمامی مراکز بزرگ خرید مستقر هستند. میلیون‌ها امریکایی به آن‌ها اعتماد می‌کنند و محصولاتی که با نام تجاری “Herbal Plus” در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند را خریداری می‌کنند.

بررسی‌های انجام‌شده نشان داده‌اند که در کپسول‌های Ginkgo Biloba عرضه شده با نام تجاری ““Herbal Plus که باید برای تولید انرژی در بدن و تقویت حافظه مفید باشند کمترین اثری از Ginkgo دیده نمی‌شود. این کپسول‌ها اکثراً حاوی برنج، مارچوبه، و حتی چوب پودر شده درخت کاج کریسمس هستند.

در سوپر مارکت‌های مورد مطالعه، شش مورد از محصولات برند محبوب “Up and Up” مورد آزمایش قرار گرفته‌اند که در نتیجه این آزمایش، نیمی از این محصولات، یعنیGinkgo Biloba, Hypericum  و Valerian فاقد گیاهان درج‌شده بر روی بسته‌بندی‌شان بودند. همچنین، در سوپر مارکت  Walgreens بر روی محصولات با  نام تجاری “Finest Nutrition” چنین آزمایشی انجام شد که این محصولات نیز هیچ‌یک از گیاهانی که روی لیبل‌هایشان ذکر شده بود را در خود نداشتند. حتی در کپسول های سیر هیچ اثری از سیر دیده نمی‌شد.

این آزمایشات بر روی محصولات سوپر مارکت Walmart نیز صورت گرفت که نتایجی مشابه به همراه داشت، به نحوی که هیچ اثری از Ginkgo Biloba، Hypericum، Ginger، و Echinacea در محصولاتی که با نام این گیاهان نام‌گذاری شده بودند، دیده نشد. فقط گاهی در مکمل غذایی سیر، کمی سیر پیدا شد.

اگر به زبان انگلیسی تسلط دارید، می‌توانید نامه‌ای که سیستم قضایی به توزیع‌کنندگان فرستاده و آنها را ملزم به جمع‌آوری این محصولات تقلبی از قفسه‌های خود و ارائه توضیحات نموده است را بخوانید. [۱]

[۱] Retailers Are Warned Over Herbal Supplements <http://clic.sante-nature-innovation.fr/t/EQ/owI/rzk/AAIpNw/j0Q/_gA/AQ/yfBD

[۱]. از این کلمه فقط برای داروهایی که هیچ اثر دارویی خاصی ندارند و صرفاً به منظور بهبود ذهن بیمار به کار می روند استفاده می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.