×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ضرورت تعیین استانداردهای لازم برای گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری سینا، دکتر ناصر رضایی‌پور به آسیب‌شناسی معضلات درمان با گیاهان دارویی و داروهای گیاهی اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروزه در نزد بسیاری از افراد، پزشکان نوین و حتی برخی مدعیان طب ایرانی؛ به اشتباه گیاه درمانی برابر و معادل طب ایرانی پنداشته می‌شود که نادرست است در حالی که گیاه درمانی تنها بخشی از رویکرد حکمی و ریشه‌ای طب ایرانی به بهداشت و تندرستی افراد است.

آموزش اصولی و علمی شناخت گیاهان دارویی به گروه‌های هدف
وی افزود: برداشت‌های غیراصولی و ناشیانه گیاهان دارویی از سطح مراتع و رستنگاه‌های طبیعی توسط برخی دلالان و گیاه فروشان به زودی منجر به آسیب‌های جدی به محیط زیست و حوزه برداشت گیاهان دارویی خواهد شد و چه بسا در آینده‌ای نزدیک، ما را به واردکننده برخی از این گیاهان و فرآورده‌های آنها تبدیل کند.

این متخصص طب سنتی و دستیار دکترای تخصصی طب سنتی ایران در مورد تقلبات و اشتباهات در گیاهان دارویی گفت: رشته طب ایرانی پایگاه و جایگاه دانشگاهی دارد و باید به همه حوزه‌های مختلف آن نگاهی علمی و دانشگاهی داشت، لذا بی‌تردید آموزش صحیح، اصولی و علمی شناخت گیاهان دارویی به گروه‌های هدف اعم از مردم عادی، پرورش دهندگان و فروشندگان کلی و جزئی و همچنین پزشکان و متخصصان طب ایرانی و یا حتی رسانه‌های مختلف که گاهی دچار خلط مبحث می‌شوند مانع از بروز تقلبات و اشتباهات در این حوزه شود.

اشتباهات و تقلبات بسیار گیاهان دارویی و داروهای گیاهی
رضایی‌پور با بیان اینکه نمونه اشتباهات در این حوزه بسیار است؛ افزود: اشتباه گرفتن یک گیاه نسبتا سمی به جای بابونه در برخی عطاری‌ها تا اشتباه گرفتن عجیب بنفشه و پنیرک! تفاوت قایل نشدن میان تخم شربتی و تخم بالنگو تا فروش یک ماده سمی و آسیب رسان به جای تباشیر! فروش گیاهان دارویی و برخی فرآورده‌های زیرزمینی و بعضا روزمینی و مجوزدار به مردم با قیمت‌های گزاف به دلیل کم اطلاعی مردم یا هدف قرار گرفتن نیاز‌ها و معضلات مردم مانند چاقی و لاغری، مشکلات جنسی، ترک اعتیاد نمونه‌هایی از این اشتباهات است.

وی تاکید کرد: باید معاونت طب سنتی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی استانداردهای لازم را برای صنوفی مانند عطاری‌ها و پرورش دهندگان گیاهان دارویی تعریف کنند و فعالان این رشته را نیز پس از ارایه آموزش‌های لازم، از صافی دانش عبور دهند زیرا صنف‌های مختلفی که در متن و حاشیه طب ایرانی به فعالیت مشغول هستند به طور مستقیم با جان مردم در ارتباطند.

انعقاد تفاهم‌نامه دانشکده طب سنتی با کالج بین المللی ابن سینا
این متخصص طب سنتی و دستیار دکترای تخصصی طب سنتی ایران در مورد انعقاد تفاهم نامه دانشکده طب سنتی با کالج بین المللی ابن سینا در اروپا که اخیرا انجام شده، گفت: این تفاهم نامه قطعا می‌تواند گامی بزرگ برای توسعه منطقی و تدریجی این دانش باشد تا با استفاده از امکانات بین‌المللی و دستیابی به یک زبان همه فهم دانشی؛ گسترش گزاره‌های اصیل و سلامت محور این دانش در میان افراد بشر را در کنار اهداف فرهنگی مانند شناساندن فرهنگ و تمدن غنی ایرانی و جایگاه دانشمندان بزرگ ما محقق سازد.

رضایی‌پور افزود: جای بسی امید است که به زودی با همت اصحاب طب سنتی و سایر زحمتکشان این حوزه و با مطالعه همه جانبه و آسیب‌شناسی منصفانه، نقاط ضعف و قوت این دانش شناخته شده و در جهت تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف آن برآییم تا شاهد عملی شدن رسالت و دیدگاه بنیادین این دانش که نگاهداشت تندرستی و پیشگیری از بیماری هاست نایل شویم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.