×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت بی رویه آنغوزه در خراسان جنوبی!

ابتدا لازم به ذکر است که این خبر با عنوان دیگری (“کما” وارد بازار بیرجند شد/ این محصول آرام بخش و در درمان بیماری‌های گوارشی موثر است) در خبرگزاری خاورستان نقل شده بود ولی به دلیل شرایط خاص اکولوژیکی این گیاه و لزوم بهره برداری پایدار و اصولی آن، عنوان خبر بصورت یک خبر هشدارآمیز منتشر گردید تا مسئولین مربوطه چاره ای بیاندیشند.

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خاورستان، کما بوته ای سرسبز که در اواخر اسفند و اوایل فصل بهار در بیابانهای خراسان جنوبی بصورت خودرو می روید، این گیاه کمی سبز ساقه و برگ آن سبز و چرب است این گیاه که به نوبه خود طرفدارانی دارد چند روزی است که وارد بازار بیرجند شده است.

رمضانی، یکی از مغازه دارن بیرجندی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، گفت: این گیاه دو روز است که وارد بازار شده است و با قیمت ۴ تا ۵ هزار تومان به فروش می رسد.

وی افزود: این گیاه امسال به دلیل کمبود بارندگی کم به بازار عرضه می‌شود.

شکیبا، یکی از خریدارن این محصول با بیان اینکه محصول کما محصولی منحصر که به این فصل است، گفت: این محصول را بخاطر خواص دارویی آن خریده و مصرف می‌کنم.

وی خواص این گیاه را آرامش بخشی آن عنوان کرد و گفت: این گیاه غذایی است که گروه خاصی آن را دوست دارند.

محسن پویان، پژوهشگر گیاهان دارویی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، گفت: کما یک گیاهی است که با بی آبی خیلی سازگار و مقاوم است و چند سال خشکسالی را تحمل می کند.

وی افزود: چیدن بی رویه آن حیات را به خطر می اندازد و از قدیم شاخه های تازه بهاری آن چیده و با آب شیرین به عنوان یک غذای سالم استفاده می کردند.

پژوهشگر گیاهاهان دارویی به خواص این بوته اشاره کرد و گفت: هم برگ و هم صمغ خاصیت ضد باکتری دارد و برای بیماری‌های گوارشی موثر است.

پویان با بیان اینکه از نظر املاح و ویتامین‌ها بسیار موثر است، افزود: این گیاه در مناطق بیایانی رشد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه از صمغ این گیاه در کشور تایوان برای در درمان آنفولانزای خوکی استفاده می‌شود، اضافه کرد: از صمغ این گیاه ۱۷ ماده دارویی استحصال کرد که این در ایران انجام نمی‌شود.

پژوهشگر گیاهان دارویی بیان کرد: از گیاه کما که همان آنغوزه است یک نوع محرک تولید شیر در پستانداران است که این در کشور فرانسه انجام می‌شود و در حال انجام آزمایشات بر روی انسان است.

پویان افزود: علاوه بر مصرف مفید آن به عنوان دارو به عنوان یک وعده غذایی حساب می‌شود. کما بوی خاصی دارد که بعضی ها از افراد آن را خوشبو خطاب می کنند و بعضی دیگر از بوی آن بیزارند. اما برای از بین بردن بوی آن از اسانسهای نعناع ، سعتر ، زوفا و غیره استفاده می کنند. وقتی بز یا گوسفند ازاین گیاه بخورد شیر و ماستش عطر آن را می دهد و بسیار مقوی است. اما نکته ای که باید پس از خوردن این گیاه در نظر بگیرید این است که خود را برای چند ساعت خواب آماده کنید چرا که این گیاه بشدت خواب آور است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.