×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید گیاهان دارویی، راهکار مقاومت کشاورزان فلسطینی در برابر اشغالگران صهیونیست

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری فارس؛ به رغم محدودیت‌های رژیم صهیونیستی و اقدامات خصمانه آن علیه کشاورزان شهرک «طمون» در استان طوباس در شمال کرانه باختری آنها همچنان به زراعت در زمین‌های کشاورزی خود که با شهرک‌سازی های اسرائیل از هر سو احاطه شده ادامه می‌دهند.
مزارع گیاهان دارویی در شهرک طمون که به زمین‌های حاصلخیز کشاورزی خود شهرت دارد تا رود اردن در شرق گسترش یافته و این امر خود فرصت شغلی برای بسیاری از خانواده‌های فلسطینی را فراهم کرده که محصولات خود را به بازارهای جهانی هم صادر می‌کنند.
در استان طوباس و منطقه اغوار شمالی که سبد غذایی فلسطین خوانده می شود هفت شرکت مشغول کار زراعی و تولید گیاهان دارویی و صادر کردن آن به خارج هستند به گونه ای که مساحت زیر کشت گیاهان دارویی مختلف در این منطقه بالغ بر هزار هکتار است.
«ابراهیم بشارات» دانشجوی رشته حسابداری دانشگاه قدس از جمله صدها فلسطینی است که در یکی از این شرکت ها مشغول کار است و می گوید: به رغم اینکه دانشجو هستم با جدیت هم کار می کنم.
به گفته بشارات جوانان فلسطینی هم سن و سال او یا شغلی پیدا نمی کنند یا مجبورند در شهرک های صهیونیست نشین واقع در اغوار مشغول به کار هستند و برنامه من هم برای زمان فارغ التحصیلی این است که مثل بقیه جویای کار باشم اما وقتی به بازار کار نگاه می کنم می بینم آنها که بزرگ تر از من هستند مثل احمد بشارات ۲۴ ساله که دیپلم غیر مرتبط با کارش را دارد اما در اینجا مشغول کار است و احساس رضایت می کند.
صاحب شرکتی که ابراهیم و احمد خلیل بشارات برای آن کار می کنند می گوید: ما شرکتی برای تولید گیاهان دارویی در سال ۲۰۰۸ تاسیس کردیم و نام شهرک خود را بر روی آن نهادیم و فکر تاسیس این شرکت زمانی به سراغمان آمد که تصمیم گرفتیم دست از کار در شهرک های صهیونیست نشین برداشته و برای مردم خود خدمت کنیم.
احمد خلیل بشارات زراعت گیاهان دارویی را با توجه به وجود بازارهایی برای صادرات خارجی و بالا تر بودن قیمت آنها به نسبت دیگر محصولات کشاورزی اعم از میوه و تره بار سودمند دانست.
برادران بشارات پس از انصراف از کار در شهرک «روعیه» مشرف به منطقه اغوار، تولید گیاهان دارویی را با بیست نوع گیاه آغاز کردند که شامل نعناع ، آویشن، لیمو، رزماری، شاهی، مریم گلی و سیر پیاز است و امروز ۲۵ کارگر را برای کار در هفتاد هکتار از گلخانه های پلاستیکی اغوار استخدام کرده اند.
احمد خلیل بشارات گفت: همه آنچه که تولید می‌کنیم پس از خالص‌سازی و تایید سلامت آن از هر گونه مواد شیمیایی سمی به آلمان، روسیه، امارات و آمریکا صادر می شود .
وی افزود: با سیطره اسرائیل بر گذرگاه‌های مرزی، ما تصمیم گرفتیم که با تکیه بر توانمندی خود با طرف‌های خارجی ارتباط برقرار کنیم درست است که این کار با مشکلات عدیده ای روبرو است اما مطمئنا از کار برای صهیونیست‌های اشغالگر در شهرک‌های آنها بهتر است.
عبد صالح یوسف ۴۳ ساله یکی از کارگران مشغول در گلخانه اغوار به خبرنگار فارس گفت: من روزی هشت ساعت کار می کنم و پیش تر برای مدت ۱۰ سال در شهرک های صهیونیست نشین به طور روز مزد در مقابل روزی ۶۰ شیکل کار می کردم اما امروز خیلی خوشحالم که برای مردم فلسطین کار می کنم نه برای آنهایی که زمین های ما را به سرقت برده و در آنجا به ساخت و ساز مشغولند.
وی افزود: زیباترین چیز برای من این است که به فرزندانم اعتماد به نفس بیاموزم و من هرگز سرزمین فلسطینم را برای کار در هیچ جای دنیا ترک نمی کنم.
در عین حال صاحبان شرکت های تولید گیاهان دارویی از برخی مسائل همچون گرانی آب، سوز سرمای زمستانی و وزش بادهای شدیدی که گلخانه های پلاستیکی را تهدید می کند شاکی هستند چرا که برخی از گیاهان دارویی در برابر سرما مقاومتی ندارند و این علاوه بر بالا بودن قیمت نهال، کود، مواد شیمیایی و دستمزد و حمل و نقل کارگران است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.