×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نگاهی کوتاه به وضعیت تولید و فرآوری گیاهان دارویی در کشور مغولستان

مغولستان

نگاهی کوتاه به وضعیت تولید و فرآوری گیاهان دارویی در کشور مغولستان

تیم پژوهشی شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی

.

موقعیت جغرافیایی

این کشور از شمال با روسیه و از جنوب با چین همسایه است و دومین کشور بزرگ محصور در خشکی در جهان می باشد. جمعیت این کشور در حدود ۲٫۷ میلیون نفر است و اولان‌باتور، پایتخت این کشور، نزدیک به ۴۵ درصد از جمعیت مغولستان را در خود جای داده است. اولان باتور از نظر میانگین سالیانه دما سردترین پایتخت جهان به‌شمار می‌آید. حدود ۸٫۱ درصد از مساحت این کشور را جنگل پوشانده است و فعالیت های معدنی در این کشور به کاهش منابع طبیعی منجر شده است.

 

گیاهان دارویی و معطر

فلور گیاهی مغولستان دارای ۱۸۲۳ گونه است که حدود ۸۴۵ گونه آن در داروهای سنتی مورد استفاده قرار می گیرند. در حال حاضر با توجه به روش های برداشت های نامناسب، بسیاری از این گونه ها در معرض خطر انقراض قرار دارند. مغولستان کتابی را در سال ۱۹۹۷ منتشر کرده که در آن تعداد ۷۵ گونه گیاهی در معرض انقراض آورده شده است. محققین ژاپنی و پاکستانی سالها بر روی گیاهان دارویی این کشور تحقیق و پژوهش نموده اند و شرکتی با نام مانباداتسان به عنوان تولیدکننده برتر گیاهان دارویی و داروهای گیاهی مغولستان در این زمینه فعالیت دارد.

.

طب سنتی

داروهای سنتی مغولستان از تلفیق طب آیورودیک هندی و طب بودایی-تبتی به طب مغولی در قرن شانزدهم حاصل شده اند. فارماکوپه چین، فارماکوپه اتحاد جماهیر شوروی سابق و فارماکوپه هند در این کشور مورد استفاده قرار می گیرد. ۸۱ کیلینیک خصوصی و پنج واحد تولید داروهای سنتی در این کشور وجود دارند و در سال ۱۹۸۹ دولت با آموزش پزشکان طب سنتی در بخش طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ملی موافقت کرده است. آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۰۵ میلادی بیان کرده اند تعداد ۲۲ داروی گیاهی در مغولستان ثبت شده است با این حال هیچکدام در لیست ضروری دارویی این کشور وجود ندارند. گفته می شود طب سنتی مغولی در درمان بیماری های عروقی بسیار موثر است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.