×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، علی ده‌پلوان اظهار داشت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در نهاوند نزدیک به ۷۰۰ هکتار است که سالانه از هر هکتار ۱۵۵ کیلوگرم برداشت می‌شود.

وی گفت: کشت داروهای گیاهی سبب نفوذ نزولات جوی در خاک می شود واز تخریب مراتع جلوگیری می‌کند که به جز آن کاشت این محصول پرسود در هر هکتار برای ۵ نفر اشتغالزایی می‌کند که سالانه ۳۳۰۰ نفر مشغول به کار در عرصه گیاهان داوریی در نهاوند هستند.

ده‌پهلوان افزود: بیش از۵۰۰ نوع و گونه گیاه دارویی وجود دارد که خارشتر، باریجه، خارمریم،  آویشن، گل ختمی، بابونه، آنقوزه، موسیر،کتیرا، گل همیشه بهار،شیرین‌بیان، نعنا، پونه، گل گاوزبان و رازیانه از مهم‌ترین گیاهان و گل‌های دارویی موجود در نهاوند هستند.

مدیرمنابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند بیان کرد: شهرستان نهاوند به تنهایی بیش از ۴۱ هکتار سطح زیرکشت، گیاه دارویی گل همیشه بهار موسوم به کالاندولا رتبه را دارد که رتبه نخست تولید این دارو در استان مختص به نهاوند است.

وی اظهار داشت: از مزیت و ویژگی داروگیاهی گل همیشه بهار یا کالاندولا  این است که در درمانی بیماری‌های پوستی، ورم معده‌ و روده‌ مصرف فراوان دارد و بسیار شفا بخش است این گیاه به شکل مرتب از بهار تا فصل پاییز گل و شکوفه می‌دهد.

ده‌پهلوان گفت: داروی گیاهی دیگری که در نهاوند تولید می‌شود کتیرای مفتولی است که از لحاظ مرغوبیت شهرتی جهانی دارد و در صنایع دارویی و چسب‌سازی کاربرد فراوانی داشته و هر کیلوی آن با قیمت بیش از ۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند عنوان کرد: مهم‌ترین مراکز تولید گیاهان دارویی در نهاوند سیاهدره، ملوسان،  قلعه‌ذرتی، وراینه،گلحیدر، وشت، باباقاسم، سراب‌های بنفشه در تازتاب،گاماسیاب بخش خزل، سراب گیان و ده‌ها مرکز دیگر هستند.

وی اظهار داشت: ماموران این اداره در فصل برداشت با افرادی که غیراصولی و بی‌رویه از منابع طبیعی گیاهان دارویی برداشت کنند و به فکر احیای آن نباشند برخورد قانونی می‌کند و پس از تشکیل پروند و سیر مراحل قانونی آنها را تحویل مقام قضایی می‌دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.