×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، گیاهان دارویی‌ در طول تاریخ، نجات‌بخش انسان از بسیاری بیماری‌ها بوده است و امروزه نیز استفاده از آنها جایگاه بسیار مهمی در طب و درمان دارد.

گیاهان دارویی گیاهانی هستند که تمام یا قسمتی از گیاه حاوی مواد موثری است که به‌ تنهایی یا در ترکیب با سایر گیاهان خواص دارویی مؤثر بر موجودات زنده‌ دارد.

کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی برای استفاده از مادهٔ موثرهٔ آنها صورت می‌گیرد.

گیاهان دارویی به اشکال مختلف تازه، خشک‌شده یا پودر، شربت، جوشانده، دم‌شده، روغن‌های گیاهی و فرآوری‌شده مصرف می‌شود.

زمانی معاون مدیریت باغبانی فارس با بیان اینکه پارسال میزان سطح زیر کشت (آبی) گیاهان دارویی در فارس ۷۶۵ هکتار و تولید آن ۵ هزار و ۳۶۵ تن بوده است افزود: پیش بینی می شود امسال با ۸۳۵ هکتار سطح زیرکشت، ۶ هزار تن گیاهان دارویی برداشت شود.

وی ادامه داد: بیش از ۱۰۰ گونه گیاه دارویی در فارس وجود دارد که از جمله آنها می توان به آویشن، شیرین بیان، مریم گلی، آنغوزه، مورد و به لیمو اشاره کرد.

این مقام مسوول می گوید: بیشترین سطح زیرکشت و تولید گیاهان دارویی در شهرستانهای آباده، نورآباد، سپیدان و اقلید صورت می گیرد.

معاون مدیریت باغبانی فارس افزود: تهران، مشهد و اصفهان از جمله استانهایی هستند که گیاهان دارویی فارس به آنها ارسال می شود.

کشورهای حوزه خلیج فارس، انگلستان، آلمان، ژاپن، ترکیه، چین و فرانسه از کشورهای هدف صادرات گیاهان دارویی فارس هستند.

وی با بیان اینکه در استان فارس بیش از ۱۵ کارخانه اسانس و فرآوری و ۵ کارخانه در زمینه بسته بندی گیاهان دارویی فعالیت می کنند. افزود: این کارخانه ها تلاش خود را برای بسته بندی مناسب و مطلوب شروع کرده اند.

معاون مدیریت باغبانی فارس تشکیل ستاد گیاهان دارویی در استان، همکاری در اجرای طرحهای کشت پایلوت گیاهان دارویی، همکاری در ایجاد کارخانه بزرگ فرآوری گیاهان دارویی در استان، ایجاد ارتباط دو سویه بین کشاورزان و شرکتهای خریدار گیاهان دارویی و برگزاری کارگاههای آموزشی مختلف در سطح شهرستانها برای بهره برداران را از جمله اقدامات انجام شده در زمینه گیاهان دارویی دانست.

امیرآبادی معاون اداره بهره برداری سازمان منابع طبیعی فارس با بیان اینکه استان فارس مقام سوم تولید و صادرات گیاهان دارویی(خودرو ) کشور را دارد افزود: استانهای خراسان و اصفهان نیز رتبه های اول و دوم را به خود اختصاص داده اند.

وی ادامه داد: تقریبا ۲۰ هزار هکتار گیاهان دارویی خودرو (دیم)در فارس وجود دارد.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۳۰ تن گیاه دارویی در فارس برداشت و صادر شده است گفت: پارسال میزان برداشت گیاهاه دارویی در فارس ۱۸۰تن بوده که برآورد می شود این میزان امسال افزایش داشته باشد.

معاون اداره بهره برداری سازمان منابع طبیعی فارس در ادامه بیان کرد: لار، لامرد، خنج، جهرم و کازرون از عمده شهرستانهایی هستند که بیشترین میزان سطح زیرکشت و تولید گیاهان دارویی(خودرو و دیم) را در فارس دارند.

وی ادامه داد: گیاهان دارویی فارس سالانه حدود ۴ هزار دلار ارزآوری دارد.

این مسوول می گوید: برای نخستین بار در فارس باغ گیاهان دارویی در زرقان در سطح ۴ هکتار ساخته می شود.

معاون اداره بهره برداری سازمان منابع طبیعی فارس هدف از ساخت این باغ را پرورش گونه های گیاهان دارویی وارداتی، بومی کردن آنها و انجام کارهای مطالعاتی بر روی آنها دانست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.