×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، در پنجمین جلسه کارگروه تخصصی دامپزشکی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، بر ضرورت شناسایی داروهای شیمیایی که به عنوان داروی گیاهی وارد بازار می‌شوند، تاکید و مقرر شد از طریق مراجع ذی‌ربط ضمن اقدامات لازم، تمهیدات مناسب برای جلوگیری از این امر، به کار گرفته شود.

پنجمین جلسه کارگروه تخصصی دامپزشکی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، با حضور استادان دانشگاه‌های مرتبط، صاحب‌نظران، نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان داروسازی دامپزشکی با منشا گیاهی و برخی از نمایندگان سازمان‌های دولتی تشکیل شد.

مهندس علی ابراهیمی ورکیانی، مشاور و نماینده ستاد توسعه علوم وفناوری گیاهان دارویی و طب سنتی بر احیا و افزایش ظرفیت تولید دانش و بهره‌برداری از پتانسیل‌های کشور در حوزه صنعت گیاهان دارویی و فرآورده‌های مورد مصرف در دامپزشکی تاکید کرد.

وی همچنین به ایجاد ساختار و سازماندهی اصول حاکم بر طرح تهیه نقشه راه در حوزه‌های مختلف از جمله دامپزشکی بر اساس اهداف و راهبردهای سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی اشاره کرد.

به گفته ابراهیمی ورکیانی، این سازماندهی باید با اصل قرار دادن رسالت محوری، آینده محوری، جهت‌گیری پویا، تحول انعطاف پذیر، خلاقیت و نوآوری، نظارت و کنترل راهبردی، هم‌افزایی فعالیت‌ها و اقدامات صورت گیرد.

بر اساس این گزارش، اعضای کارگروه با اشاره به اقتصاد رو به رشد گیاهان دارویی و سرعت بخشیدن به تبدیل جریان علم به ثروت با تجاری‌سازی فناوری‌های داخل کشور، بر حمایت از ارائه طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط در حوزه دامپزشکی تاکید کردند.

در این نشست همچنین عنوان شد: ستاد توسعه علوم وفناوری گیاهان دارویی و طب سنتی از فعالیت بخش خصوصی در این زمینه استقبال می‌کند و به دنبال افزایش فعالیت این بخش است. همچنین استعدادیابی در استان‌های مختلف کشور در حوزه گیاهان دارویی آغاز شده است تا بتوان سیاست‌های هر استان را بر اساس سند ملی گیاهان دارویی دنبال کرد و این تقسیم‌بندی با توجه به استعدادیابی، سند ملی، نقشه راه و آمایش سرزمین هر منطقه صورت می‌گیرد.

همچنین نقش، اهمیت و ضرورت محصولات و فرآورده‌های پروتئینی و لبنی گروه دامپزشکی در ارتقای سلامت و امنیت غذایی از طریق ارائه طرح‌های اقتصادی دانش‌بنیان توسط متخصصان و محققان برجسته علمی و شرکت‌های دانش بنیان مورد بحث کارشناسی قرار گرفت.

در پنجمین جلسه کارگروه تخصصی دامپزشکی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، دکتر شهاب الدین صافی، رئیس انجمن کلینیکال پاتولوژی دامپزشکی ایران و عضو هیات علمی دانشگاه، گزارش مفصلی درباره بررسی و امکان‌سنجی آموزش تخصصی گیاهان دارویی و طب سنتی در حوزه دامپزشکی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به جلسه کارگروه ارائه داد. این گزارش با توجه به ضرورت و اهمیت آموزش مستمر و مداوم و به‌ کارگیری یافته‌های تحقیقات منسجم و علمی، ارائه و برای عملیاتی کردن این مهم بررسی شد.

در بخش دیگری از این نشست پیشنهاد شد تا داروهای شیمیایی که به عنوان داروی گیاهی وارد بازار می‌شوند، شناسایی و از طریق مراجع ذی‌ربط ضمن اقدامات لازم، تمهیدات مناسب برای جلوگیری از این امر به کار گرفته شود؛ با این هدف که اعتماد مردم نسبت به داروهای گیاهی مورد خدشه قرار نگیرد.

همچنین در این نشست از برگزاری نخستین همایش بین‌المللی زالو خبر داده شد. این همایش ۲۸ تا ۳۰ بهمن ماه ۹۳، درباره مسائل زیست شناسی، زیست فناوری و کاربردهای آن در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.