×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
از جین سنگ و خواص آن چه می دانید؟

جین سنگ نوعی گیاه دارویی است که طی سالیان اخیر، در برخی عطاری‌ها پیدا می‌شود و چون مدتی است مطالعات و تحقیقات مختلفی روی آن انجام می‌شود اثرات درمانی خاصی را به آن نسبت داده‌اند و این روزها برخی متخصصان طب سنتی مصرف دوز خاصی از این گیاه را به بیمارانشان توصیه می‌کنند.

اما مشکل اینجاست که این گیاه علاوه بر قیمت نجومی که دارد برای اغلب بیماران ظاهری ناشناخته داشته و همین عامل موجب شده برخی مراکز عرضه‌کننده یا درمانگران غیرمتعهد از ناآگاهی افراد سوءاستفاده کرده و گیاهانی غیر از جین سنگ را با قیمت‌هایی بالا به بیماران عرضه می‌کنند. در این نوشتار سعی بر این است که شما را با شکل ظاهری جینسینگ و تحقیقاتی که روی خواص آن انجام شده، آشنا کنیم.

جین سنگ در مناطقی از کره، چین، ژاپن، آمریکا و کانادا می‌روید، اما رویشگاه اصلی آن کره است و در منابع آمده است جینسینگ کره‌ای بالاترین کیفیت را دارد و تاثیرات دارویی آن بیشتر است. جینسینگ نوعی ریشه است. پوسته خارجی آن به رنگ زرد و طعم آن کمی شیرین و گاهی تلخ مزه است. این ریشه زمانی که از خاک برداشت می‌شود، محتوی آب زیادی است و در نتیجه برای ماندگاری بیشتر، آن را بلافاصله ‌خشک می‌کنند.

جین سنگ را به صورت جوشانده، عصاره یا اسانس مصرف می‌کنند و در برخی عطاری‌ها این ریشه را پودر کرده و درون کپسول می‌ریزند. اما چون به محتویات درون این کپسول‌ها اعتمادی نیست بهتر است تحت نظر متخصص مربوط خریداری و استفاده شود.

تحقیقات نشان داده است که جین سنگ به دلیل دارا بودن ترکیباتی خاص نقش تعدیل‌کننده‌ای در بدن دارد. یعنی می‌تواند بدن و ترکیبات شیمیایی خون را در حالت نرمال و طبیعی نگهدارد. این گیاه بازگرداننده انرژی از دست رفته است و قدرت فیزیکی و ایمنی بدن را افزایش می‌دهد و باعث آرامش و ثبات روانی در افراد می‌شود.

تحقیقات انجام شده در دانشگاه توکیو نشان داده است که جین سنگ قرمز کره‌ای با تحریک سلول‌های مغزی از زوال فعالیت‌های مغز جلوگیری می‌کند و قادر به افزایش و توسعه فعالیت‌های ذهنی و بهبود و ارتقای عملکرد یادگیری و حافظه است. امروزه در بسیاری از کشورها برای تقویت فعالیت جنسی و کمک به اختلالات جنسی مردان و رفع ناباروری بویژه اختلالات کمی و کیفی اسپرم از این گیاه استفاده می‌شود. در زنان نیز این گیاه تأثیرات مفیدی در پیشگیری از یائسگی زودرس و در تنظیم قاعدگی و تخمک‌گذاری دارد.

موارد منع مصرف

جین سنگ برای زنان باردار، شیرده، کودکان، نوجوانان و مبتلایان به چاقی مفرط، مشکلات حاد عصبی، بی‌خوابی و فشار خون بالا توصیه نشده است. از عوارض مصرف زیاد و خودسرانه این گیاه سردرد، بی‌قراری، مشکلات خواب و تحریک پذیری را می‌توان نام برد.

افرادی که از آسپرین و داروهای رقیق‌کننده و کاهنده فشارخون استفاده می‌کنند نباید از این گیاه مصرف کنند ضمن این‌که از مصرف جین سنگ به همراه مواد محرکی مانند چای، قهوه و نوشابه‌های کولادار باید اجتناب کرد.

این را هم بدانید جین سنگ عمدتا نقش حفاظتی و پیشگیری کننده دارد و افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف حتما باید زیر نظر پزشک متخصص به طور مرتب و توصیه شده از داروهای شیمیایی مربوط استفاده کنند و از مصرف زیاد و طولانی‌مدت این گیاه بپرهیزند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.