×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۷۵ گونه گیاه دارویی مزیت دار در خراسان جنوبی وجود دارد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، محسن پویان محقق گیاهان دارویی خراسان جنوبی در کمیته تخصصی سرمایه‌گذاری در حوزه گیاهان دارویی خراسان جنوبی اظهار داشت: در مناطق شمال‌غرب و غرب استان که بیشتر کوهستانی است رویش گیاهان دارویی از مطلوبیت بیشتری برخوردار است.

وی با بیان اینکه آنچه استان ما را به استان مزیت‌دار در زمینه گیاهان دارویی تبدیل کرده مطالعات علمی در این بخش بوده است، تصریح کرد: دوره‌های کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری گیاهان دارویی در دانشگاه بیرجند و آزاد تدریس می‌شود.

پژوهشگر گیاهان دارویی خراسان جنوبی با اشاره به خشکسالی‌های ۱۵ سال اخیر در استان یادآور شد: از ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون حدود ۱۰ میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم که بر رویش گیاهان دارویی تاثیر می‌گذارد.

پویان با بیان اینکه در استان ما باید توجه به کشت گلخانه‌ای گیاهان دارویی صورت گیرد، ادامه داد: در استان ما همچنین فرآوری اولیه بر روی گیاهان دارویی صورت می‌گیرد و فرآوری ثانویه تاکنون شکل نگرفته است.

وی با بیان اینکه در این استان ۷۵ گونه گیاهان دارویی مزیت‌دار وجود دارد، گفت: این گیاهان بومی استان بوده و از تک گونه‌هایی که در ایران وجود دارد در این استان به ویژه در حاشیه کویر لوت می‌توان دید.

پژوهشگر گیاهان دارویی خراسان جنوبی با بیان اینکه بادام کوهی سالی چند تن از کوهستان‌های استان جمع‌آوری می‌شود، افزود: فرآوری این محصول در استان انجام نمی‌شود و به صورت خام از استان خارج می‌شود.

مدیرعامل شرکت دارویی هربی فارمد اضافه کرد: براساس استانداردهای گیاهان دارویی برای طراحی سایت و تهیه ماشین‌آلات با کشورهای خارجی وارد مذاکره شدیم.

مهران میراب‌زاده اردکانی با بیان اینکه در زمینه خالص‌سازی گیاهان دارویی دانش آن را کسب کردیم، تصریح کرد: فاز دوم تولید داروهای گیاهی است که حوزه خاصی از بیماری‌های کشور را مدنظر قرار دادیم.

وی با بیان اینکه در این شرکت سبد گیاهان دارویی را طراحی کردیم، یادآور شد: در این سبد پنج گیاه دارویی خراسان جنوبی از جمله عناب، زرشک و زیره سبز مطلوب قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت دارویی هربی فارمد با بیان اینکه زرشک برای کشورهای اروپایی و آمریکایی شناخته شده نیست، ادامه داد: برای شیوع بالای عفونت ادراری در اروپا از زرشک به صورت خشک شده استفاده می‌کنند.

میراب‌زاده اردکانی با بیان اینکه روش درست خشک کردن و عصاره‌گیری زرشک سبب نگه داشتن کیفیت آن می‌شود، گفت: تولید پودر عصاره زرشک در سطح صنعتی کشور خیلی ضعیف است.

وی با بیان اینکه برای تولید عصاره زرشکی که خاصیت درمانی داشته باشد باید اطلاعات روش خشک کردن را دانشگاه به مراکز صنعتی بدهد، افزود: آلودگی میکروبی در خشک کردن سنتی زرشک وجود دارد.

مدیرعامل شرکت دارویی هربی فارمد عناب را جزء گیاهان دارویی مطلوب عنوان کرد و اضافه کرد: در کشور چین عناب بیشتر از کشور ما تولید می‌شود و گیاهی است که اثرات خوب کبدی آن را می‌توان در کنار خار مریم مشاهده کرد.

میراب‌زاده اردکانی با بیان اینکه خراسان جنوبی تولیدکننده زعفران در کشور است، تصریح کرد: برداشت در هکتار کشت زعفران در افغانستان بیشتر از ایران است و ما باید در این محصول روی برداشت از هکتار کار کنیم تا به ارزش‌افزوده بیشتری برسیم.

وی نحوه خشک کردن زعفران را مهم دانست و یادآور شد: فرانسوی‌ها به عنوان سردمداران استفاده از زعفران در دنیا مقدار و نوع بسته‌بندی آن برای آنها خیلی مهم است.

مدیرعامل شرکت دارویی هربی فارمد با بیان اینکه روش درست خشک کردن زعفران ۳۰ درصد بر کیفیت اثر دارد، ادامه داد: بسته‌بندی ۱۵ درصد در حفظ محصول اثرگذار است.

میراب‌زاده اردکانی با بیان اینکه ایران سالانه ۱۵ میلیون دلار کنجد از کشور افغانستان وارد می‌کند، خاطرنشان کرد: بحث تمیز کردن و بسته‌بندی کنجد وضعیت مشخصی در کشور افغانستان دارد و ما می‌توانیم در این زمینه با آنها همکاری کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.