×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۶ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جایگاه گیاهان دارویی ایران در جهان مناسب نیست

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، محمد باقر رضایی صبح سه شنبه در جلسه برنامه ریزی و ساماندهی، تولید و فرآوری گیاهان دارویی استان سمنان در محل سازمان جهاد کشاورزی استان، اظهار داشت: اولویت ما در موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع در حوزه گیاهان دارویی استفاده از اراضی دیم برای توسعه در این حوزه است و در بخش بازار رسانی، تکنینک ها محصول خوب، قیمت مناسب، توزیع به موقع و ترویج بجا را از استراتژی ایجاد و افزایش سهم بازار نام برد.

وی همچنین به موضوعاتی از قبیل ضرورت تحول در توسعه کشت سالم و صنعت کشت گیاهان دارویی کشور، احیاء مناطق تخریب شده و حفاظت از گیاهان باقی مانده در منابع طبیعی، جلوگیری از برداشت های غیرمنطقی و تیغ زنی نامناسب ریشه بعضی از گیاهان، اقدامات حوزه تحقیقات منابع طبیعی کشور، چالش ها، توانمندی ها و فرصت ها اشاره کرد.

رئیس انجمن گیاهان دارویی ایران خاطرنشان کرد: حفظ کلکسیون های موجود، ارزش گیاهان دارویی برای بهبود اقتصاد کشورها، دامنه وسیع کاربرد گیاهان دارویی، بازار گیاهان دارویی در خارج، مزیت نسبی گیاهان دارویی و محصولات فرعی، بازارهای هدف و امکان توسعه صادرات، کشت دیم گیاهان دارویی، صنعت اسانس ها نیز از جمله توانمندی ها باشد.

فرآوری گیاهان داروئی بخش کشاورزی استان سمنان ساماندهی می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه فرآوری گیاهان داروئی بخش کشاورزی استان ساماندهی می شود، گفت: در استان دارای یک هزار و ۳۰ هکتار اراضی زیر کشت گیاهان داروئی است.

سید مجید موسوی افزود: در استان حدود یک هزار و ۳۰ هکتار از اراضی به کشت گیاهان داروئی اختصاص دارد و سالانه بیش از سه هزار و ۲۰۰ تن از این اراضی محصول برداشت می شود.

وی با اشاره به شناسایی بالغ بر ۳۲۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشت گیاهان دارویی در استان سمنان افزود: موضوع مهم در این بخش خرید و فراوری محصولات است که در توسعه کشت نقش مهمی دارد.

۱۳۰ گونه گیاهان دارویی در استان سمنان شناسایی شده است

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان، گزارشی از فعالیت های پژوهشی در خصوص گیاهان دارویی ارائه کرد و افزود: تعداد گونه های گیاهان دارویی شناسایی شده در استان بالغ بر ۱۳۰ گونه است.

منصور قدرتی همچنین به مواردی از جمله، اهمیت گیاهان دارویی از جنبه های مختلف، زمینه های تحقیقاتی و نتایج حاصل از آن، فعالیت های پژوهشی انجام شده در زمینه شناسایی تعیین سازگاری، احداث کلکسیون های گیاهان دارویی، فرآوری، توسعه و تکثیر، ضرورت ها … اشاره کرد.

سیدحسن میرعماد مدیر کل منابع طبیعی استان سمنان نیز در این نشست گفت: بالغ بر ۵۰ گونه گیاهان دارویی مرتعی به صورت سنتی و شش گونه از جمله باریجه، گون و آویشن به صورت صنعتی در استان مورد بهره برداری قرار می گیرد که سالانه به متوسط حدود ۱۵ تن فراورده توسط بهره برداران جمع آوری می شود.

در پایان این جلسه بخش کشاورزی، دفتر انجمن گیاهان دارویی واحد استان سمنان نیز افتتاح شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.