×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت دیم ۳۰ گونه گیاه دارویی در کشور آغاز می شود

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، دکتر ‘محمدباقر رضایی’ روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا در سمنان با بیان اینکه گونه های یکساله در این طرح انتخاب شده بودند، افزود: این پروژه پنج ساله طراحی شده بود که اکنون در سال چهارم آن قرار داریم.

وی اضافه کرد: اکنون بیش از ۳۰ گونه گیاهان دارویی به صورت کشت زراعی تولید می شوند و توسعه کشت گیاهان دارویی به ویژه گونه هایی که نقش راهبردی دارند و در دنیا از آنها مواد ثانوی و محصولات نهایی تولید می شود، با توان اکولوژیکی استانها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر نیاز اساسی کشور به تخول در توسعه کشت گونه های اولویت دار استانهای مختلف، افزود: تحقیقات بر گیاهان دارویی در کشور به گونه ای است که استانها در تولید و فرآوری گیاهان دارویی، مشترک با چند استان، به قطبیت تبدیل شوند.

رضایی اظهار داشت: شیرین بیان که زمانی به عنوان علف هرز مطرح می شد اکنون به نیاز اولیه کارخانجات کشور تبدیل شده است که این امر نیاز به تحول در توسعه کشت را نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: برخی گونه های دارویی در کشور مانند اویشن، بابونه، سنبل الطیب و … تیپ زراعی پیدا کرده اند ولی برخی گونه ها مانند باریجه عرصه ای هستند یعنی باید در عرصه خاص تولید شوند و غیرقابل تغییرند.

وی با اشاره به برداشت های بی رویه برخی گونه های دارویی در کشور با بی توجهی بهره برداران، افزود: برخی از این گونه ها اکنون در زمین های مرتعی کم بازده و گاهی به عنوان کشت های جایگزین بهره برداری می شود.

رضایی یادآور شد: از هشت تا ۱۰ هزار گونه گیاهی، هزار گونه به عنوان گیاه دارویی شناخته می شود.

رییس بخش تحقیقات گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی و رییس انجمن گیاهان دارویی کشور خاطرنشان کرد: تغییر سبک زندگی و خارج شدن شیوه زندگی امروز نسبت به گذشتگان که به صورت فصلی بود و به تغدیه ویژه هر فصل نیازمند بود، بسیاری از الگوهای کشت گونه های دارویی را نغییر داده است که نیازمند بازگشت به همان شیوه را با توجه به ظرفیتهای هر استان دارد.

انجمن علمی گیاهان دارویی استان سمنان روز دوشنبه در مراسمی با حضور مسوولان افتتاح شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.