×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گیاهان دارویی بستری مناسب برای توسعه صنایع تبدیلی خراسان‌جنوبی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری فارس، هاشم ولی‌پور مطلق بعد از ظهر امروز در حاشیه هشتمین کارگروه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: یکی از شاخص‌های ارزیابی وضعیت بخش‌های اقتصادی ارزش‌افزوده است.

وی با بیان اینکه طبق آمار مرکز آمار ایران در سال ۹۰ از ۲ هزار و ۸۹۵ میلیارد تومان ارزش‌افزوده استان ۶۷۹ میلیارد تومان در بخش کشاورزی ایجاد شده است، ادامه داد: سهم بخش کشاورزی حدود ۲۳,۵ درصد بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بالغ بر ۶۵ درصد منابع آبی مورد مصرف در بخش کشاورزی استان از طریق چاه‌های کشاورزی تامین می‌شود، یادآور شد: عمق زیاد و هزینه تامین برق برای استحصال آب سبب شده است که نسبت به مصرف برق در بخش کشاورزی به نسبت کل بخش‌های اقتصادی استان به بیش از ۳۱ درصد برسد.

ولی‌پور مطلق با بیان اینکه نسبت داده به ستانده در بخش کشاورزی در سطح ملی نشانگر آن است که این بخش به طور متوسط ۳,۴ درصد وابستگی بیشتری به داده‌های واسط دارد، یادآور شد: این نسبت در خراسان جنوبی تنها ۰,۱ درصد بیشتر است.

وی ادامه داد: یک عامل افزایش در داده‌های واسط استان در سال‌های ۸۹ و ۹۰ ایجاد واحدهای جدید تولیدی با حجمی بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بوده است که تاثیر این واحدها در این سال‌ها بیشتر در بخش داده‌های واسط منعکس می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امکان مصرف آب برای کشاورزی و سایر بخش‌ها از طریق سد و فعالیت‌های خارج از بخش کشاورزی در بهترین شرایط به حدود ۶۰ میلیون متر مکعب می‌رسد و سایر منابع آب از طریق نزولات جوی و مهار در آبخیزهای تحت مدیریت منابع طبیعی استان از طریق جمع‌آوری و جذب سفره‌های طبیعی صورت می‌گیرد که حفظ و حراست از این عرصه مربوط به بخش کشاورزی است.

ولی‌پور مطلق با بیان اینکه براساس برآوردهای اعلام شده حدود ۹۰ درصد میزان آب تولیدی در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، افزود: منابع آب مورد مصرف در بخش کشاورزی دارای پایین‌ترین کیفیت در نقاط بسیار پراکنده نسبت به همدیگر قرار دارند.

وی با بیان اینکه طی سال‌های ۸۸ تا ۹۰ به طور متوسط ۲۶۹ درصد وضعیت کسری درآمد در مناطق شهری بیش از مناطق روستایی استان بوده است، تصریح کرد: همچنین به طور متوسط نسبت درآمد به هزینه در خانوارهای روستایی به نسبت خانوارهای شهری استان ۲ درصد بیشتر بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در بخش زارعت و باغداری بهره‌وری در استان بیش از بهره‌وری در سطح ملی است، افزود: این روند با افزایش فعالیت‌های کشاورزان باید همچنان حفظ شود.

ولی‌پور مطلق میزان بهره‌وری استان در بخش دامپروری را ۰,۱۲ واحد کمتر از وضعیت ملی عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به سهم موثر این بخش در اقتصاد استان و به ویژه کشاورزی تلاش گسترده‌تری مورد نیاز است که حداقل به سطح ملی برسیم.

وی با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در حوزه زارعت استان ادامه داد: در این حوزه می‌توان در تولید بذر‌های هیبرید قارچ‌های خوراکی، کشت دانه های روغنی، طرح احداث کارخانه تولید پلت از شبدر و یونجه، طرح احداث کارخانه غنی‌سازی و بذرهای گیاهان علوفه‌ای، طرح احداث واحدهای تولیدی کود شیمیایی و طرح فرآوری و بسته‌بندی محصولات سبزی و صیفی سرمایه‌گذاری کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در بخش امور دام استان می‌توان در طرح‌های تجهیز و بهینه‌سازی مراکز جمع‌آوری شیر، طرح پرورش بز شیری اصیل مزرعه، پرورش گاو شیری، پرورش گوساله گوشتی و مجتمع‌های دامپروری سرمایه‌گذاری کرد، گفت: در بخش منابع طبیعی نیز می‌توان طرح تعادل دام و مرتع، طرح جایگزینی سوخت‌های فسیلی، طرح کشت گیاهان دارویی، طرح کشت گیاهان صنعتی و طرح نهالستان سرمایه‌گذاری کرد.

ولی‌پور مطلق با بیان اینکه ۸۰۰ تا یک‌هزار و ۲۰۰ گونه گیاهان دارویی در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: این بخش می‌تواند زمینه مناسبی برای توسعه صنایع تبدیلی در استان باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.