×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
هم اندیشی گیاهان دارویی در جهاد دانشگاهی هرمزگان با حضور دکتر عصاره برگزار شد

در این جلسه که با حضور پزشکان طب سنتی، رییس جهاد دانشگاهی استان هرمزگان و دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری همراه بود، در خصوص پتانسیل‌های استان در راستای نمود طب سنتی بحث و گفت و گو شد.

یک پزشک طب سنتی در این باره عنوان کرد: از اقداماتی که در خصوص این موضوع در استان صورت گرفته است، برپایی موسسه حجامت است که زیر شعبه موسسه حجامت تهران فعالیت می‌کند. در ابتدای این کار مشوق چندانی نداشتیم، اما به مرور زمان آمار مراجعه کنندگان به این موسسه بالا رفت، چراکه مردم به دنبال راهکار‌های جدید برای درمان بیماری‌های خود هستند و به نوعی روش‌های قدیمی پزشکی کلاسیک برای آنان خسته کننده است.

محمود انتظاری ادامه داد: کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی نیز برگزار می‌شود و با وجود تمام مشکلات پیش رو زمینه ایجاد طب سنتی در استان هرمزگان موجود است. در این راستا باید انجمنی تشکیل شود تا همه افراد در آن همکاری داشته باشند.

از دیگر پزشکان حاضر در جلسه بیان کرد: متاسفانه از خلأهای اصلی که سد راه طب سنتی است، افردای هستند که بدون تحصیلات آکادمیک در این زمینه فعالیت می‌کنند، در نتیجه نیازمند فعالیت‌های تخصصی بیشتری در این زمینه هستیم که با تصویب قانون می‌توان جلوی آن‌ها را گرفت.

غلامرضا جهان زاده در ادامه گفت: باید با کمک و همکاری جهاد دانشگاهی مراکزی ایجاد شود تا تمام افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، با یکدیگر همگام و هماهنگ باشند.

رییس جهاد دانشگاهی استان هرمزگان در خصوص حمایت این نهاد از گیاهان دارویی و طب سنتی شرح داد: برای رشد و ترویج گیاهان دارویی در استان باید به دنبال زمینه‌هایی برای سرمایه‌گذاری بود‌ که در معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی اقداماتی صورت گرفته است. به عنوان مثال زمینی در شهرستان رودان برای این امر تخصیص یافته و در حدود پنج ماه است که آغاز بکار کرده، اما از این عملکرد حمایت چندانی تاکنون نشده است.

سهیل دادخواه ادامه داد: دوره‌های آموزشی نیز در این حوزه زیر نظر جهاد دانشگاهی برگزار شده است و در حوزه آموزش تعاملی با دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفته، اما در حوزه پژوهش نیازمند سازمان یافته شدن این مسئله است. برای شروع نیاز است تا از شناسایی زمینه‌های استان حمایت شود.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمار جهاد دانشگاهی در حال حاضر ۵۰ نفر در زمینه کاربرد درمانی گیاهان دارویی، ۳۰ نفر در زمینه کاشت و برداشت گیاهان دارویی و دو گروه ۶۰ نفره در زمینه طب سنتی فعالیت می‌کنند،

در این جلسه که دکتر محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی حضور داشت، بیان کرد: کشور ما از نظر تنوع گیاهی رتبه پنجم در جهان را دارد. ۱۷۲۸ گونه گیاهی در ایران موجود است که ۷۰ درصد آن دارویی است. اگرچه که تعداد این گونه‌ها بیشتر بوده و در صد سال گذشته بیش از ۲۰۰ گونه منقرض شده‌اند. طب ایرانی نیز جزء قدیمی‌ترین میراث پزشکی محسوب می‌شود و در این زمینه نزدیک به ۴۰ هزار نسخه مکتوب پزشکی جمع آوری شده است.

وی ادامه داد: برای حفاظت از این موضوع باید قانون تعیین شود که از سال ۸۷ در صدد تدوین سند راهبردی گیاهان دارویی و طب پزشکی بوده‌ایم که دو سال پیش این سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی شد و هم اکنون در چندین شهر ایران مانند تهران، شیراز، مشهد و تبریز دانشکده‌های طب سنتی دایر شده و علم طب سنتی برای اولین بار در ایران دانشگاهی شد. هم اکنون ۲۲۰ فارغ التحصیل از این دانشگاه‌ها داریم.

عصاره در پایان گفت: گسترش طب سنتی و گیاهان دارویی باعث ایجاد اشتغال و کارآفرینی می‌شود و در استان نیز باید شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد را تقویت کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.