×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید ترکیبات دارویی زیره سیاه از طریق کشت بافت

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، سید محمد مهدی زیارت نیا، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در آزمایشگاه بیوتکنولوژی مواد و صنایع غذایی، فعالیت‌هایی با رویکرد زیست فن آوری به گونه‌ای که در صنایع غذایی کاربرد داشته باشد، انجام می‌شود.

وی افزود: ترکیبات موثره مواد گیاهی به خصوص گیاهان دارویی به آزمایشگاه بیوتکنولوژی مواد و صنایع غذایی به روش زیست فن آوری فرآوری می‌شود. این ترکیبات براساس ترکیبات فعال گیاهی موجود در آن کاربردهای متفاوتی دارد. گیاه پس از نمونه گیری اولیه قطعه می‌شود و به صورت سلولی تکثیر می‌گردد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مواد و صنایع غذایی ادامه داد: گیاه پس از تکثیر سلولی در یک محیط مایع به صورت سلولی در می‌آید. این خواص در بسیاری از مواد و ترکیبات چون ترکیبات موثره زعفران اثبات شده است. ترکیبات موثره این گیاه در رنگ، طعم تلخ و بو آن دیده می‌شود، در این فرآوری به جای خود زعفران از یک اندام یک گیاه به صورت نمونه استفاده می‌شود و شرایط به سمت تولید با هدفی خاص به پیش می‌رود.

وی تصریح کرد: پروژه دیگر در آزمایشگاه بیوتکنولوژی مواد و صنایع غذایی تولید ترکیبات موثره زیره سیاه است این گیاه از گیاهان دارویی ارزشمند به شمار می‌رود بذر زیره سیاه پس از حدود ۳ سال، ساقه گل دهنده ایجاد می کند و از آن زمان مرحله اقتصادی این گیاه آغاز می‌شود در پژوهشکده این دوره زمانی را کاهش می‌دهیم.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مواد و صنایع غذایی بیان کرد: کشت بافت زیره سیاه در یک شرایط آزمایشگاهی تولید می‌شود در این شرایط تولید زیره سیاه برای ۳ ماه کاهش می‌یابد. با انجام این مسئله زمان تولید زیره سیاه به ۳ ماه تا حدود ۶ ماه منحصر می‌شود. بسط و توسعه تولید زیره سیاه کارآفرینی می‌کند. این گیاه به طور خاص به چند کشور ایران، هندوستان و پاکستان محدود می‌شود اما از تجارت بالایی در سطح جهان برخوردار است.

وی ادامه داد: در هنگام ایجاد ترکیبات موثره زیره سیاه ممکن است سلول این گیاه تحت شرایط آفت یا بیماری قرار بگیرد. از این طریق سیستم ایمنی زیره سیاه فعال می‌شود و گاهی ترکیبات زیره سیاه در راکتورهای ۲ هزار لیتری ساخته می شود و خالص سازی آن ایجاد می‌گردد و ترکیبات موثره زیره سیاه به عنوان ترکیبات خاص در گریت دارویی و صنعت به کار می‌رود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.