×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
همکاری ایران و اسپانیا در زمینه تولید و تجارت گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، در دیدار سفیر اسپانیا با وزیر جهاد کشاورزی کشورمان، بر توسعه همکاری‌های کشاورزی دو کشور در زمینه‌ تبادل تجربیات و تکنولوژی در حوزه تولید و فراوری گیاهان دارویی، توسعه کشت گلخانه، تولید و صادرات انواع محصولات کشاورزی و شیلاتی تأکید شد.
محمود حجتی افزود: با توجه به گستره کشاورزی جمهوری اسلامی ایران، کشت گیاهان دارویی به‌صورت مشترک می‌تواند نقطه عطفی برای همکاری باشد که در این راستا می‌توان به گیاهانی چون زعفران و سایر گیاهانی که دارای اسانس‌های معطر هستند و در غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرند، اشاره کرد.

وزیر جهاد کشاورزی در این دیدار بر توسعه کشت باغ‌های زیتون در ایران و مبادله ژرم‌پلاسم تأکید کرد و علاوه بر آن، همکاری در زمینه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را خواستار شد. وی خاطرنشان کرد: صادرات میگو و زعفران به اسپانیا می‌تواند پلی برای صدور محصولات ایرانی به بازارهای اروپایی و جهانی باشد. حجتی ادامه داد: سایر محصولات کشاورزی و خشکبار ایرانی نیز می‌تواند زمینه‌ای برای افزایش همکاری‌ها باشد. وی با تأکید بر همکاری‌های فنی و تحقیقاتی در بخش کشت بافت، تصریح کرد: باید به همکاری‌های گسترده بین بخش خصوصی ایران و اسپانیا کمک کنیم.

آمادگی اسپانیا برای تبادل تجربیات در زمینه گلخانه‌ها و زیتون
در ادامه، سفیر اسپانیا در ایران اظهار داشت: این کشور طی ۲۰ سال گذشته تحقیقات گسترده‌ای در زمینه گیاه زیتون داشته که علاوه بر کمیت، کیفیت این محصول نیز بسیار مناسب است و آماده هستیم تا این بررسی‌ها را در اختیار ایران بگذاریم.
پدرو ویینا یادآور شد: در حال حاضر همکاری‌های مناسبی با شورای بین‌المللی زیتون (مستقر در اسپانیا) داریم که امید می‌رود مقامات ایرانی، همکاری‌هایشان را در این زمینه گسترش دهند.
وی با اشاره به وجود گلخانه‌هایی در اسپانیا که دارای شرایط گرم و خشک شبیه برخی مناطق ایران است، تأکید کرد: در گذشته این مناطق که در استان آماریا قرار دارد، کاملاً صحرایی بود، اما در حال حاضر تبدیل به مناطق آبادی شده است که تمامی آن با استفاده از کشت گلخانه‌ای انجام شده است.
سفیر اسپانیا گفت: می‌توانیم در این زمینه تجربه بسیار مناسب کشورمان را در اختیار ایران بگذاریم.
ویینا همچنین گفت: اسپانیا بعد از ژاپن یکی از مصرف‌کنندگان بزرگ فراورده‌های آبزیان است که امید می‌رود امکان صادرات محصولاتی چون میگو از ایران به این کشور به‌وجود آید.
وی همچنین افزود: تمایل داریم که پسته ایرانی به اسپانیا صادر شود و در مقابل واردات محصولات دیگری را به‌عنوان تهاتر از این کشور به ایران داشته باشیم.
گفتنی است، در این دیدار، بر فعالیت‌های مشترک در حوزه‌های مختلف باغبانی، شیلات و آب و خاک تأکید شد و وزیر جهاد کشاورزی تمایل این وزارتخانه را برای ارتقای سطح همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف به‌ویژه تبادل تجربیات و تکنولوژی در حوزه‌های تولید و فرآوری زیتون، توسعه کشت گلخانه‌ای و سرمایه‌گذاری مشترک در تولید و صادرات انواع محصولات کشاورزی و شیلاتی خواستار شد.
همچنین در این جلسه، سفیر اسپانیا ضمن ارائه دعوتنامه رسمی وزیر کشاورزی اسپانیا به محمود حجتی، جهت بازدید وی از این کشور، مقرر شد وزیر جهاد کشاورزی در آینده‌ای نزدیک، برای گسترش همکاری‌های دو کشور، عازم اسپانیا شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.