×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صدور نخستین مجوز پرورش جلبک دریایی در هرمزگان

gracilaria گراسیلاریوپسیس

جلبک قرمز گراسیلاریوپسیس (برای بزرگ شدن تصویر بر روی آن کلیک کنید)

 

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، مهندس علی کریمی صبح امروز در نشستی خبری با بیان اینکه این مجوز برای پرورش گونه بومی جلبک قرمز گراسیلاریوپسیس پرسیکا در شهرستان قشم صادر شده است، گفت: این جلبک دارای خواص دارویی، آرایشی بهداشتی و همچنین غذایی بسیار ارزشمندی است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از فرآورده‌های دارویی و بهداشتی گیاهان دریایی با قیمت بالایی از کشورهای خارجی وارد می‌شود، اضافه کرد: صدور این مجوز و آغاز به کار مزرعه پرورش جلبک می‌تواند گام بزرگی در خودکفایی کشور از این محصولات، ممانعت از خروج ارز و همچنین اشتغال‌زایی برای مردم منطقه باشد.

معاون آبزی‌پروری شیلات هرمزگان افزود: این مجوز برای مزرعه‌ای به مساحت شش هکتار در اطراف جزیره قشم و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی صادر شده است.

جلبک‌های میکروسکوپی (ریز جلبک‌ها) از قدیمی‌ترین ساکنان اقیانوس‌ها و آب‌های شیرین به شمار می‌روند، خلقت آن‌ها نه تنها به میلیاردها سال قبل از تاریخ حیات بشر برمی‌گردد، بلکه پیش از تمامی گونه‌های جانوری و گیاهی می‌زیسته‌اند و هم اکنون در طبیعت پیرامون ما وجود داشته و نقش بسیار مهم و کلیدی را در اکوسیستم ایفا و در دسترس هستند.

جلبک‌ها در آب‌های سطحی در جاهایی که نور خورشید وجود دارد رشد می‌کنند، بیشتر آن‌ها توسط قلاب‌هایی به کف اقیانوس یا صخره‌ها محکم چسبیده‌اند، جلبک‌ها متشکل از سه گروه قرمز، قهوه‌ای و سبز هستند.

امروزه برخی از جلبک‌ها همانند کلرلاولگاریس به شکل پودر در مواد غذایی خمیری نظیر نان، کیک، بیسکوئیت و ماکارونی و همراه با ماست، شیر، بستنی و غیره کاربرد دارد.

کلرلا به شکل قرص و کپسول به میزان ۱۰ تا سه گرم در روز در انسان مصرف جهانی داشته و برای دام، طیور و آبزیان به عنوان مکمل غذایی با خواص عدیده مصرف می‌گردد.

شیلات و فعالیت‌های آبزی‌پروری در هرمزگان از اهمیت و پویایی بالایی در اقتصاد این استان برخوردار است و اقتصاد بخش عمده‌ای از خانوارهای این استان به ویژه در شهرهای کوچک برپایه فعالیت‌های صیادی می‌چرخد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.