×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید نانواکسید روی با استفاده از پسماندهای گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، مریم حقیقی،عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به پیشرفت روزافزون فناوری نانو در حوزه کشاورزی و تغذیه گیاهان اظهار داشت: پسماند گیاهی به‌ویژه پسماند گیاهان دارویی از معضلات کارخانجات فرآوری و نیز محیط زیست بوده و اشاعه روش‌های عملی مدیریت پسماند در کشاورزی، گامی مهم در راستای نیل به اهداف توسعه پایدار و حفظ محیط زیست به شمار می‌آید.

وی بهره وری اقتصادی در کنار حفظ محیط زیست را از دیگر دستاوردهای اعمال مدیریت صحیح پسماندهای محصولات باغی به‌ویژه گیاهان دارویی عنوان کرد و افزود: استفاده مجدد از پسماندها، تولید محصولات سازگار با محیط زیست، افزایش راندمان مصرف مواد اولیه و کاهش پسماندهای بی‌استفاده، از زاویه کلان اقتصادی توجیه‌پذیر و قابل بررسی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به تولید روزانه نزدیک به ۴۰۰ هزار تن پسماند کشاورزی و عدم توانایی سازمان حفاظت محیط زیست در جمع‌آوری و فرآوری آن‌ها بیان کرد: مقدار قابل‌توجه مواد آلی موجود در این پسماندها که مورد غفلت مدیریت شهری قرار گرفته و نیز بهره‌های اقتصادی نهفته در بازیافت این محصولات، بازیافت پسماندهای محصولات کشاورزی را از دیرباز مورد توجه ویژه قرار داده است.

وی تصریح کرد: به‌ عنوان نمونه انتقال و دفع پسماند زائد گل‌ محمدی که حاصل عملیات گلاب‌گیری در مقیاس وسیعی از کشور بوده، همه ساله مشکلات وهزینه‌های قابل‌توجهی را به کشاورزان و مجموعه محیط زیست کشور تحمیل می‌کند.

حقیقی استفاده مجدد پسماندهای گیاهان دارویی به‌منظور رفع این مشکلات را از محورهای تحقیقات صورت‌گرفته در این طرح عنوان کرد و گفت: بدین منظور در این پروژه کاربرد مجدد این پسماندها به‌عنوان نانواکسید‌روی پیشنهاد شد.

وی با بیان این‌که نانواکسید‌روی تولیدی در این فرآیند به‌دلیل بهره‌گیری از مواد آلی، با محیط زیست سازگار و فاقد هرگونه عوارض زیست محیطی بوده، خاطرنشان کرد: با استفاده از شیوه به‌کار برده شده در این فرآیند می‌توان از هر ۲ گرم پسماند گیاهی، نیم گرم نانواکسید روی تولید کرد که با توجه به میزان پسماندهای تولیدی درسال که در حدود ۱۴ هزار و ۳۸۶ تن بوده، نزدیک به ۳ میلیون و ۵۹۶ هزارتن نانواکسیدروی استحصال می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: لعاب‌سازی، چینی‌سازی، تولید لاستیک، تولید کفش، صنایع کاشی و سرامیک، تولید دستکش و نیز لوازم بهداشتی و آرایشی و دارو از جمله کاربری‌های بهره‌گیری از نانواکسید‌روی است.

طرح تولید نانو‌اکسید‌روی با استفاده از پسماند گیاهی که برای نخستین‌بار توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان ابداع شده، به شماره ۸۴۲۲۴ در اداره مالکیت و اختراعات صنعتی به ثبت رسیده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.