×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حفظ سلامتی در پاییز از نگاه طب سنتی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از شفقنا، دکتر ناصر رضایی‌پور  با بیان اینکه از دیدگاه طب ایرانی، هر فصل سال، دارای مزاج خاصی است، گفت: بر این اساس، لازم است توصیه‌ها و تدابیر خاصی را برای حفظ تندرستی و پیشگیری از بروز بیماری‌ها و یا به حداقل رساندن عوارض و پیامدهای آنها به کار گرفت.

وی در تبیین تدابیر مخصوص فصل پاییز اظهار کرد: بیشتر حکمای ایرانی، طبیعت پاییز را سرد و خشک دانسته‌اند. البته مزاج فصل پاییز بر اساس ارتفاع منطقه، عرض جغرافیایی، نوع خاک، میزان بارندگی و رطوبت، فاصله تا دریا، نوع بادها، وجود یا عدم وجود کوه‌ها و… متغیر است و آنچه گفته شد، مزاج معمول این فصل در منطقه معتدل و در قیاس با دیگر فصول است. مثلاً در شهرهای شمالی کشور، پاییز خشک نیست و در مناطق کوهستانی، خشکی آن بیشتر است.

پاییز، مناسب حال سالمندان و افراد با طبع سرد و خشک نیست!

مدیر ارشد سایت مرجع طب سنتی ایران ادامه داد: هر فصل سال، برای کسانی که مزاج آنها با آن فصل تناسب دارد، می تواند لذت بخش و مفید باشد ولی برای کسانی که مزاج غیرمتناسب با آن فصل دارد ممکن است سبب بروز مشکلاتی شود. پاییز نیز با مزاج سرد و خشک خود، برای افراد با مزاج گرم و تر، مناسب‌تر است و برای افراد با مزاج سرد و خشک، مناسب نیست و می‌تواند موجب تشدید علایم و بروز برخی بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های سرد و خشک شود. پس می‌توان نتیجه گرفت این فصل چندان مناسب حال سالمندان و افرادی که بیماری‌هایی با طبیعت سرد و خشک دارند، نیست.

دکتر رضایی‌پور علت بروز و ظهور زیاد بیماری‌ها در فصل پاییز را متغیر بودن هوا در طول روز، وجود مواد زاید باقی‌مانده در بدن از فصل تابستان به جهت خوردن میوه‌های زیاد، ضعف قوت، کاهش تحلیل و دفع مواد زاید به علت سردی هوا عنوان کرد و گفت: خارش پوست، اگزما، شوره سر، ترک پوست، دردهای مفاصل، برخی ورم‌ها، درد و بزرگی طحال، برخی از انواع تب‌ها، ادرار قطره‌ای، سخت‌ادراری، کم‌خونی، جنون، وسواس، افسردگی، ورم لوزه‌ها، دردهای سیاتیکی، انسدادهای گوارشی، سکته و بیماری‌های ریوی از جمله بیماری‌های شایع در فصل پاییز هستند.

برای پیشگیری از سرماخوردگی، در طول شب سر خود را بپوشانید

این متخصص طب سنتی ایران با بیان توصیه‌هایی در راستای حفظ تندرستی اظهار کرد: در فصل پاییر تا حد امکان باید از مواجهه با گرمای سر ظهر و سرمای بامداد و شبانگاه، خوابیدن در جای سرد، استحمام با آب سرد، نوشیدن آب خیلی سرد، نزدیکی جنسی زیاد، خوابیدن با معده پر، مصرف مسهل‌های قوی، فصد و حجامت و هرکاری که خون را کم کند، قی کردن، زیاد خوابیدن و زیاد بیداری کشیدن، حرکات بدنی زیاد، غم و غصه زیاد، کم‌خوری و پرهیز بی‌دلیل، تعریق بسیار، خواب میانه روز و مصرف زیاد مواد غذایی و نوشیدنی‌ها خودداری کرد و جهت پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و زکام، در طول شب، سر را پوشاند.

استفاده از عطرهای معتدل و حمام با آب نیم‌گرم، در روزهای پاییزی فراموش نشود

وی ادامه داد: به‌کارگیری برخی تدابیر چون استفاده از عطرهای معتدل، حمام یک روز در میان با آب نیم‌گرم، چرب کردن بدن با روغن‌های مناسب مانند بنفشه بادام، پوشش مناسب در طول روز متناسب با ساعت روز و پوشاندن سر به‌ویژه در هنگام خواب، از جمله تدابیر خوب این فصل هستند که موجب تندرستی بیشتر و پیشگیری از بیماری‌ها در فصل پاییز می‌شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.