×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آلودگی قارچی، سوغات بسته‌بندی نامناسب داروهای گیاهی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، داوری در گفت و گو با ایسنا در تعریف گیاه دارو‌شناسی(Medherbology) گفت: این علم یک علم میان رشته‌ای با محوریت مطالعه گیاهان دارویی از جوانب مختلف است.

وی افزود: این علم از قدیمی‌ترین علوم است که همواره در طول تاریخ نقش بسیار مهمی در بهداشت و سلامت انسان ایفا کرده‌ و امروزه نیز اهمیت و ضرورت و ارزشمندی آن بیش از پیش شناخته شده است.

داوری افزود: بر حسب اینکه کدام جنبهٔ گیاهان دارویی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد گیاه داروشناسی شامل گرایش‌های تخصصی از قبیل گیاه‌داروشناسی گیاه‌شناسی، گیاه‌داروشناسی کشاورزی، گیاه‌داروشناسی شیمیایی، گیاه‌داروشناسی داروسازی، گیاه‌داروشناسی پزشکی، گیاه‌داروشناسی تاریخی و گیاه‌داروشناسی مدیریتی صنعتی اقتصادی است.

وی با تاکید بر سابقه استفاده از گیاهان به عنوان دارو که در سراسر جهان گفت: گیاهان دارویی همچنان جایگاه خود را در بهبود سلامت و بهداشت انسان‌ها حفظ کرده‌اند و تولید گیاهان دارویی یکی از فعالیت‌های بشر در تمامی دوران ها بوده و تا امروز نیز ادامه یافته هرچند امروز شیوه‌های نوین تولید دارو و تکنولوژی های پیشرفته در برخی موارد شکل و ظاهر متفاوتی از این داروها در قالب قرص یا قطره‌های خوراکی و … در معرض استفاده مردم قرار داده است.

وی با اشاره به فروش داروهای گیاهی به روش سنتی افزود: اگر آماده‌سازی داروهای گیاهی و تحویل آن‌ها به مردم به نحو صحیح انجام نپذیرد، خواص درمانی گیاه از بین رفته یا تقلیل پیدا می‌کند و این امر موجب عدم تأثیر گیاه در درمان بیماری می‌شود.

داوری به مواردی که باعث کاهش اثربخشی گیاه می‌شود، از قبیل کشت در زمینی که از نظر مواد خاص مورد نیاز گیاه، دچار کمبود باشد، عدم مبارزهٔ صحیح با آفات و بیماری‌های گیاهان دارویی کشت شده که اغلب موجب کاهش مواد مؤثر گیاه یا تغییر نسبت ترکیبات مفید گیاه می‌شوند، رعایت نکردن زمان مناسب برداشت( برحسب وضعیت هوا و ساعات روز) و خشک‌کردن گیاه در شرایط نامناسب( از نظر درجه حرارت، مدت زمان خشک کردن یا سرعت خشک کردن ) اشاره کرد.

وی همچنین به تقلب‌ در عرضه دارو بواسطه بی‌توجهی به بسته‌بندی و عرضه مناسب اشاره کرد و گفت: بعضی اوقات به‌عمد یا غیرعمد، گیاهی به‌ جای گیاه دیگر به صرف داشتن ظاهر مشابه فروخته می‌شود. این مسئله علاوه بر اینکه در سطح گونه گیاهی‌ به فراوانی اتفاق می‌افتد، گاهی در حد جنس گیاه نیز صورت می‌گیرد.

نکته: بازنشر این مصاحبه در شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به معنای تأیید علمی محتوای مصاحبه یا فرد مصاحبه کننده نمی باشد و تنها بر اساس وظیفه اطلاع رسانی این شبکه صورت پذیرفته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.