×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۱۲ گیاه دارویی برای درد و مشکلات قاعدگی

بابونه Matricaria recutita: استفاده از چای بابونه برای درمان گرفتگی و درد قاعدگی از زمان رومی ها مرسوم بوده است. اگرچه ممکن است برخی گیاهان دیگر در این رابطه بهتر از بابونه عمل کند، اما بابونه به دلیل در دسترس بودن بیشتر، می تواند انتخاب آسانی برای موارد نیاز باشد.

کوهوش سیاه Cimicifuga racemosa : کوهوش سیاه به عنوان یک انتخاب خوب برای درمان علائم قاعدگی شناخته می شود. هرچند تحقیقات درباره اثراگذاری این گیاه متفاوت است، اما این گیاه اثر خود را به صورت تجربی در تسکین علائم قاعدگی نظیر گر گرفتگی، تعریق شبانه، اختلال خواب، تحریک پذیری عصبی و سردرد می شود. برای دستیابی به نتایج مطلوب، باید حداقل به مدت ۲ تا سه هفته از این گیاه استفاده کرد.

تأثیر کوهوش سیاه هنگامی که با گیاهان دیگری نظیر مریم گلی (Salvia officinalis) ترکیب و بویژه تحت نظر پزشک مصرف شود بارزتر خواهد بود. هنگامی که تنش های عصبی یا افسردگی وجود داشته باشد، کوهوش سیاه را باید با گیاهانی مثل گل راعی (Hypericum perforatum) ترکیب کرده و مورد استفاده قرار داد.

کوهوش سیاه برای درمان مشکلات قبل از قاعدگی مثل تحریک پذیری، حساسیت در پستان ها، دردهای قاعدگی و دوره های نامنظم یا عدم قاعدگی اثرات خوبی از خود نشان داده است. در این موارد نیز این گیاه در ترکیب با سایر گیاهان نیز ممکن است اثر بیشتری داشته باشد.

شیرین بیان Glycyrrhiza glabra: تحقیقات در چین نشان داده است که شیرین بیان می تواند در سندروم تخمدان پلی کیستیک و بهبود نظم قاعدگی و باروری مؤثر باشد.

اسطوخودوس Lavandula officinalis: برای تسکین دردهای قاعدگی می توان تنطور یا چای آن را به صورت داخلی و یا روغن آن را به صورت ماساژ بر روی شکم استفاده کرد.

دم شیر Leonorus cardiaca: دم شیر برای داشتن یک دوره ی قاعدگی طبیعی و بدون درد و از بین بردن دردهای پیش از قاعدگی استفاده می شود. این گیاه شروع قاعدگی را تحریک می کند و اغلب در مواردی که بی نظمی قاعدگی یا عدم وقوع قاعدگی در اثر بی اشتهایی یا کمبود وزن اتفاق می افتاد، مفید است.

گل مغربی Oenothera biennis: مطالعات نشان می دهد که روغن گل مغربی می تواند به تسکین سندروم قبل از قاعدگی (PMS) به ویژه در مواردی که مشکل اصلی درد سینه و قاعدگی است کمک کند. در این موارد، بهتر است که روغن گل مغربی را با داروهای ویتامین ب-کمپلکس (B-Complex) ترکیب کرد.

جعفری Petroselinum crispum: جعفری جریان خون قاعدگی را تحریک کرده و در دوز توصیه شده می تواند به نظم قاعدگی کمک کرده و گرفتگی های قاعدگی را تسکین بخشد. جعفری شیر زنان شیرده را خشک می کند لذا باید از خوردن آن در دوران شیردهی اجتناب کرد.

تمشک Rubus ideaus: ترکیب برگ تمشک با بومادران (Achillea millefolium) را می توان برای خونریزی های سنگین قاعدگی استفاده کرد تا خون بیش از حد از بدن خارج نشود. این گیاه برخی اوقات برای درمان دردهای قبل از قاعدگی و دردهای دوره ای کاربرد دارد.

فرنجمشک Scutellaria laterifolia: ترکیب کردن فرنجمشک با پنج انگشت (Vitex agnus-castus) و مصرف دوز اندکی از آن در طور سیکل قاعدگی، می تواند علائم سندروم قابل از قاعدگی مثل حساسیت، تحریک پذیری عصبی و حساسیت به لمس پستان را برطرف کند. این گیاه همچنین گرفتگی های ناشی از قاعدگی را کاهش می دهد.

گزنه Urtica dioica: این گیاه داروی ارزشمندی برای جلوگیری از خونریزی های سنگین قاعدگی و از دست دادن خون است و با توجه به مقدار بالای آهن، از کم خونی نیز جلوگیری می کند.

شاه پسند Verbena officinalis: شاه پسند اثرات پروژسترونی داشته و به نظر می رسد برای درمان مشکلات پیش از قاعدگی به خصوص در ترکیب با پنج انگشت (Vitex agnus-castus) مفید باشد.

پنج انگشت Vitex agnus-castus: پنج انگشت  یک داروی طبیعی و مهم برای مشکلات قاعدگی است که به ویژه برای بی نظمی های قاعدگی و سندروم قبل از قاعدگی مفید واقع می شود. اگرچه این گیاه برای تمام مشکلات قاعدگی مفید نیست، اما برای از بین بردن علائم فراوانی از مشکلات قاعدگی مثل حساسیت پستان، احتباس خون و مایعات، سردرد و تنش قبل از قاعدگی می تواند اثرگذاری خوبی داشته باشد. اگر این گیاه به مدت چند ماه مصرف شود، اینگونه علائم خفیف تر بوده و سریعتر نیز درمان می شوند. تنطور یا عصاره ی پنج انگشت را باید صبح هنگام بیدار شدن از خواب که غده ی هیپوفیز فعالتر است مصرف کرد. پنج انگشت داروی خوبی برای درمان خونریزی های شدید قاعدگی است اما اثر آن زمانی بهتر خواهد بود که به همراه سایر داروهایی که توسط پزشک تجویز می شوند مصرف شود.

منبع: کتاب داروهای گیاهی، انتشارات مهروماه

  1. رز

    مطلب کامل و مفیدی هس

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.