×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
داروهای گیاهی، مکمل داروهای دیابت

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، یک محقق طب سنتی با بیان اینکه گیاهان دارویی با خواص کاهش قند خون، تداخلی با داروهای شیمیایی ندارد، تاکید کرد: به منظور کنترل بیماری دیابت و پیشگیری از پیشرفت آن، داروهای شیمیایی و گیاهی مختلفی وجود دارد و مصرف همزمان آن تداخلی ایجاد نمی‌کند، اما نباید بدون نظارت و مشورت با متخصص طب سنتی و پزشک معالج، آن را جایگزین داروهای ضد دیابت یا انسولین کرد.

دکتر حسن اکبری با اشاره به اینکه تاکنون تاثیر مثبت بیش از ۱۲۰۰ گیاه دارویی در کاهش میزان قند خون یا کاهش عوارض ناشی از آن شناخته شده است، گفت: هدف از درمان این است که قند خون تا حد امکان به میزان طبیعی نزدیک شود. به این ترتیب پیشرفت عوارض طولانی مدت دیابت که نتیجه آسیب رسیدن به برخی از اعضای بدن است، کند یا متوقف می‌شود.

وی در ادامه با بیان این مطلب که دیابت نوع دو شایع‌ترین شکل بیماری قند است که اغلب با رعایت رژیم غذایی و ورزش درمان می‌شود، افزود: در دیابت نوع یک غده پانکراس توانایی تولید انسولین را ندارد و این ماده باید حداقل روزی یک مرتبه از طریق تزریق وارد بدن شود که در کودکان و نوجوانان شایع‌تر است اما در افراد مبتلا به دیابت نوع دو، لوزالمعده هنوز قادر به تولید انسولین است که میزان آن کافی نیست. بنابراین سلول‌های بدن به انسولین موجود در خون پاسخ مناسب نمی‌دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه اصلاح تغذیه‌ای بیماران مبتلا به دیابت و جایگزین کردن مواد غذایی انرژی بخش با مواد غذایی انرژی‌گیر از مراحل اولیه درمان از طریق طب سنتی است، خاطرنشان کرد: اصلاح تغذیه‌ای باعث می‌شود تا سلول‌ها مجددا توانمندی خود را کسب کنند و بدن بتواند به طور طبیعی انسولین مورد نیاز را تولید کرده و از مقاومت نسبت به آن بکاهد.

این متخصص آسیب شناسی تصریح کرد: استفاده از دمنوش‌های بابونه، زعفران، دارچین، زنجبیل، شنبلیله، آاویشن، ینجه و گزنه باعث کاهش قند خون می‌شود و باید توجه داشت که مصرف این دمنوش‌های گیاهی به همراه داروهای شیمیایی تداخلی در روند درمان ایجاد نمی‌کند اما، باید با مشورت متخصص و پزشک مربوطه صورت گیرد.

اکبری در ادامه با بیان اینکه با توجه به روند تاثیرپذیری مصرف داروهای گیاهی و با مشورت متخصصان می‌توان در طول زمان مصرف داروهای شیمیایی را کم و حتی قطع کرد، افزود: کاهش قدرت دید و آسیب‌ دیدگی سیستم عصبی بدن و کلیه‌ها از جمله عوارض ابتلا به دیابت است که برای پیشگیری از بروز این مشکلات شیوه‌های طبیعی در طب سنتی وجود دارد که به عنوان درمان کمکی مورد استفاده قرار می‌گیرد مانند مصرف خوراکی عصاره به دست آمده از گیاه بابونه که به کاهش سطح قند خون در بدن کمک می‌کند و فعالیت آنزیمی که عوارض و اختلال‌های ناشی از ابتلا به دیابت را در بدن دو چندان می‌کند را کاهش می‌دهد.

وی در پایان تاکید کرد: گیاهان دارویی نباید جایگزین داروهای ضد دیابت یا انسولین در بیماران دیابتی شود، چرا که اثر این گیاهان بر کاهش قند خون خفیف است و ممکن است تاثیر آن از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، بنابراین می‌توان با اصلاح تغذیه‌ای باعث پیشگیری از بروز دیابت در افراد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.