×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عطاری ها حق فروش دارو ندارند

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، دکتر محمود خدادوست معاون طب سنتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حاشیه سمینار آموزشی قوانین و مشکلات حقوقی حرفه پزشکی در آمل، در پاسخ به سوالی مبنی بر فروش قرص‌های نامتعارف در عطاری‌ها ابراز داشت: وظایف عطاری‌ها در سطح کشور به همراه قواعدشان تعریف شده و آنها حق فروش دارو ندارند.

وی ادامه داد: عطاری‌ها همچنین حق فروش موادی غیر از گیاهان دارویی که دارای سموم نباشند را هم ندارند و در این زمینه برای آنها مجوز فروش صادر نشده است.

خدادوست با اعلام اینکه فروش داروهای ترکیبی با نام و نشان و یا بی‌نام و نشان که اجزایش مشخص نیست در عطاری‌ها غیرقانونی است، تصریح کرد: عطاری‌ها زیرنظر صنف عطاران و وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت داشته و باید این نهادها به بخش عطاری‌ها نظارت کامل داشته باشند و نگذارند این مراکز فروش فروش قرص‌های نامتعارف را به فروش برسانند.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد فروش قرص برنج یا برخی داروهای دارای موادمخدر نظیر متادون یادآور شد: وقتی مسئولان عطاری‌ها حق فروش هیچ داروی ترکیبی و غیرترکیبی را ندارند فروش قرص برنج که دارای مواد سمی بوده و یا قرص‌های دارای مواد اعتیادآور غیرقانونی بوده و با متخلفان برخورد می‌شود.

این متخصص طب سنتی در کشور با اعلام اینکه صنف عطاران و وزارت صنعت، معدن و تجارت به طور مستمر و دائمی این مراکز فروش را  نظارت می‌کنند، تصریح کرد: در صورت گزارش موارد تخلف با طرح شکایت افراد به صنف‌ مربوطه عطاری‌ها بررسی و پیگیرد قانونی قرار می‌گیرند.

خدادوست در پاسخ به سئوالی دیگر درباره ساماندهی عطاری‌ها یادآور شد: ساماندهی مورد نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه عطاری‌ها فقط اعلام یک سری باید‌ها و نبایدها که به حوزه سلامت بازمی‌گردد، بوده که به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردیم زیرا آنها به نوعی با سلامت مردم در ارتباط هستند باید ضوابط‌ها را رعایت کنند که این وزارتخانه هم با ابلاغ به صنف عطاری‌ها در آموزش‌ها و نظارت‌های‌شان آن را رعایت می‌کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.