×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید غذاداروی دیابتی از هسته خرما

استان کرمان رتبه اول سطح زیر کشت خرما در کشور را به خود اختصاص داده و این محصول از جمله محصولات کشاورزی استراتژیک منطقه به شمار رفته و در اقتصاد استان تاثیرگذار است.

فرآوری خرما و تولید فرآورده های غنی متعدد از این محصول کشاورزی مدت ها به عنوان حلقه مفقوده در استان کرمان خودنمایی می کرد. ظرفیتی که با بکارگیری آن می توان تحولی عظیم در اقتصاد استان ایجاد کرد. با توجه به تاکید فراوان دولت تدبیر و امید در خصوص توجه به حوزه سلامت و درمان؛ استفاده از محصولات ارگانیک و جایگزینی تنقلات طبیعی در سبد غذایی خانوارهای ایرانی می تواند گامی موثر در این راستا باشد.

اما این روزها در عطاری های کرمان فرآورده ای از این نعمت خدادادی به چشم می خورد که گفته می شود برای بهبود بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت تاثیرگذار است.

برای بررسی صحت و سقم این مسئله به سراغ محمد امیرزاده سلجوقی مبدع این فرآورده مقوی خرما رفتیم؛ وی خود را از اهالی بم معرفی کرده و می گوید: در رشته هنر تحصیل کرده و اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر هستم و خلاقیت یکی از دروسی است که تدریس می کنم.

امیرزاده سلجوقی به ضایعات داخل کارگاهش اشاره می کند و می گوید: با اندکی خلاقیت هنرآموزان تحت تعلیم من از این ضایعات کاردستی های بسیار زیبایی را خلق می کنند که این مورد را می توان به استحصال قهوه از هسته خرما که تاکنون نوعی ضایعه به شمار می رفت نیز تعمیم داد.

وی خود را مبدع قهوه هسته خرما معرفی می کند و اذعان می دارد: اقدامات ثبت این فرآورده در اختراعات و ابتکارات از طریق اینترنت انجام شده در حال حاضر در حال طی مراحل نهایی ثبت این غذا دارو هستیم.

امیرزاده سلجوقی با اشاره به برگزیدن واژه “قود” به عنوان برند این محصول می گوید: قود در واقع واژه محلی شهرستان بم بوده که این اصطلاح به اصلی ترین جوانه های درخت گفته می شود و حیات درخت خرما به آن وابسته است.

 مبدع قهوه هسته خرما در ادامه به مهر می گوید: هسته خرما در گذشته به عنوان دارو برای درمان عفونت های کلیه و مثانه استفاده می شده همچنین از پودر سوخته شده آن برای تقویت موی سر، مژه و ابرو استفاده می کردند. ترکیب پودر هسته خرما با مواد سنتی برای کمردرد و سردرد در طب سنتی به ویژه در بین خانم ها رواج داشته است.

امیرزاده سلجوقی یادآور می شود: در دوران اخیر نیز از هسته خرما به عنوان مکملی برای خوراک دام و طیور استفاده می شده که به دلیل هزینه های بالا برای پودر کردن، جمع آوری و فرآوری از رونق افتاده است.

این کارآفرین بمی در ادامه در خصوص مراحل تهیه قهوه هسته خرما می افزاید: این عملیات یک روند شش ماهه فرآوری داشته که به صورت طبیعی و ارگانیک انجام می شود و پس از آماده شدن به عنوان غذا دارو در اختیار مردم قرار می گیرد.

اثرات قهوه هسته خرما بر روی ۱۲ بیماری

امیرزاده سلجوقی اذعان می دارد: براساس تحقیقات میدانی صورت گرفته توسط تیم کارشناسان ما، قهوه هسته خرما حداقل برای ۱۲ بیماری از جمله دیابت (تنظیم قند خون به طور طبیعی)، دفع سنگ کلیه و مثانه، رفع عفونت های کلیه و مثانه، درمان رماتیسم، درد مفاصل، درمان پروستات، افزایش شیر مادارن شیرده، کاهش ریزش مو، آرامش اعصاب و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.

وی این غذا دارو را برای همه انواع دیابت مفید دانسته می می افزاید: این فرآورده به طور طبیعی میزان قند خون بدن را تنظیم می کند.

این کارآفرین بمی اذعان می دارد: قهوه هسته خرما را می توان با آب گرم، آب سرد و یا شیر مخلوط کرده و میل نمود. همچنین دم کرده این قهوه دارای طبع گرم بوده و می تواند در بهبود بیماران کلیوی تاثیرگذار باشد.

نخلستان و برداشت رطب

تولید ۳۰ فرآورده از خرما

امیرزاده سلجوقی از فرآوری بیش از ۳۰ نوع فرآورده خرما در کارگاه خود خبر می دهد و تصریح می کند: مهم ترین این فرآورده ها قهوه هسته خرما و سرکه خرماست.

وی اذعان می دارد: این نوع سرکه که از گوشت خرما تهیه می شود؛ چربی سوز بوده و در پیشگیری از سرطان، تقویت قلب، رسوب زدایی از رگ ها، تنظیم فشار خون، جلوگیری از پوکی استخوان، آلزایمر، پیشگیری از بیماری های پوست  و مو، دفع اوره از بدن، کاهش چربی اضافی، درمان عفونت های خونی، برطرف کننده انگل های مهم معده و روده ، میکروب زدایی از دهان و تقویت لثه، برطرف کردن خارش بدن و کهیر، برطرف کننده صفرا، رفع خارش ناشی از گزش زنبور و حشرات موثر است.

وی از وجود چندین مقاله علمی در خصوص فواید هسته خرما در سایت های علمی مختلف خبر داده و می افزاید: تحقیقات ما در این زمینه توسط دو تیم پزشکی انجام می شود. آنالیز هسته خرما انجام شده و مواد تشکیل دهنده عمده آن مشخص شده اند که همه برای بدن مفید هستند.

اشتغالزایی برای ۱۲۰ نفر

امیرزاده سلجوقی با استناد به آمار ارائه شده ار سوی وزارت بهداشت در خصوص مبتلایان به دیابت می افزاید: آمار واقعی دیابتی های کشور نشان می دهد که حدود نیمی از مردم کشور ما با این بیماری درگیر هستند.

وی یادآور می شود: کلیه مواد اولیه و ماشین آلات فرآوری، تولید و بسته بندی قهوه خرما در کشور ما وجود دارد که با کمترین هزینه می توان آنها را فراهم کرد.

امیرزاده سلجوقی کرمان را یکی از مهم ترین استان های تولید کننده خرما در کشور عنوان کرده و می گوید: پیش از این هسته خرما جز ضایعات به شمار می رفت و از آن هیچ استفاده خاصی نمی شد اما امروز می توان از آن فرآورده های متعددی را به دست آورد.

وی می گوید: در کنار بعد درمانی این مسئله؛ باید به مساله اشتغالزایی نیز اشاره کرد به گونه ای تاکنون به طور مستقیم برای پنج نیروی محلی در کارگاه و پنج نفر در مرکز استان کرمان اشتغالزایی شده و ۱۰۰ نفر نیز به طور غیرمستقیم در این حوزه در حال فعالیت هستند.

تولید قهوه هسته خرما در مرحله تست و ذائقه سنجی

امیرزاده سلجوقی محلش کارگاهش را در ۷۵ کیلومتری از بم و در دل یک نخلستان ذکر می کند و می گوید: تحقیقات در زمینه قهوه هسته خرما از حدود سه سال گذشته آغاز شده و این غذا دارو یک سال پیش وارد بازار شد.

این کارآفرین بمی ادامه می دهد: در حال حاضر در مرحله تست و ذائقه سنجی هستیم و مقداری از تولیدات ما به منظور ذائقه سنجی وارد بازار شده است.

امیرزاده سلجوقی گفت: این محصول در حال حضار در بسته های پلاستیکی در عطاری های کرمان( تمامی شهرستان ها)، مشهد، ساری، چالوس، تهران، کرج، قم، خرم آباد، نائین و شیراز وجود دارد و به زودی سیستم بسته بندی را کامل کرده در قوطی هایی با برند “قود” وارد بازار می شود.

مسئولین از کارآفرینان حمایت کنند

وی خواستار حمایت وزارت بهداشت در این زمینه شده و می گوید: توقع داریم که مسئولین دست افرادی را که در زمینه اشتغالزایی و رفع دغدغه های درمانی مردم گام برمی دارند را گرفته و از آنها حمایت کنند.

امیرزاده سلجوقی به صحبت های دکتر اکبری متخصص طب سنتی در خصوص خواص هسته خرما استناد کرده و یادآور می شود: در حال حاضر هسته خرما را به صورت قهوه تولید می کنیم که مصرف عام داشته باشد اما برنامه های وسیعی برای آینده داریم از جمله اینکه قصد داریم محصولاتی نظیر شکلات هسته خرما و راحت الحلقوم نیز با استفاده از هسته خرما تهیه کنیم.

  1. محمدی

    سلام
    این آقا دروغ میگه قهوه هسته خرما در کشورهای خلیج چند سال است که رایج است
    وتازه در جنوب یعنی استان بوشهر یافت می شود

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.