×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

سلامانه : در سال ۱۸۶۷ «گوستاو زاندر» پزشک روسی مجموعه‌ای از دستگاه‌هایی را معرفی کرد که از سیستم وزنه‌ها و قرقره‌ها بهره برد تا حس لرزش را ایجاد کند.


به گزارش ایسنا  این دستگاه با اهداف درمانی ساخته شد و در سال ۱۸۹۵ دکتر «جان هاروی گلوگ» در روش درمانی خود شیوه لرزه‌ درمانی یا «ویبره درمانی» را اعمال کرد. او صندلی مرتعشی را ساخت و معتقد بود این روش برای تسکین یبوست و سلامت گردش خون مناسب است. همچنین مشاهده شد فضانوردان پس از بازگشت به زمین از کاهش تراکم استخوان و شکستگی استخوان رنج می‌برند و به همین دلیل از تجهیزات لرزشی برای مستحکم‌ کردن ماهیچه‌ها و بهبود تراکم استخوانی فضانوردان استفاده شد. امروزه ناسا لرزه درمانی را برای کمک به پیشگیری از کاهش توده ماهیچه‌ای در فضانوردان به کار می‌برند.


برای بهره بردن از فوائد لرزه‌ درمانی فرد باید روی سطح مرتعشی بایستد، بنشیند یا دراز بکشد. یکی از شکل‌های معمول که می‌تواند سفتی ماهیچه‌ها را بهبود دهد مستلزم آن است که فرد به حالت نیمه نشسته و در حالی که زانوها برای مدت ۶۰ ثانیه با زاویه ۱۰۰ درجه خم شده باشند روی دستگاه قرار گیرد. این وضعیت موجب می‌شود بدن برای حفظ تعادل و جلوگیری از افتادن، ماهیچه‌ها را به سرعت منقبض کند.


وضعیت نیمه نشسته

لرزه‌ درمانی همچنین برای درمان در یک ناحیه مشخص و محدود شده در بدن هم کاربرد دارد. در این نوع لرزه درمانی پزشک از وسیله لرزشی دستی استفاده می‌کند که می‌تواند آن را در نواحی مختلف بدن قرار دهد. در مواقعی که لرزه‌ درمانی روی کل بدن انجام می‌شود ارتعاشات بدن منتقل شده و جهت و شدت ارتعاشات موثر بودن یا نبودن آنها را تعیین می‌کند. برخی از دستگاه‌ها ارتعاشات عمودی تولید کرده در حالی که برخی دیگر لرزش‌های بالا و پایین، جلو و عقب ایجاد می‌کنند. برای انقباض سریع ماهیچه‌ها ارتعاشات بالا و پایین موثرتر است. در شیوه لرزه‌ درمانی هسته‌های داخل سلول‌ها مرتعش شده و این وضعیت موجب آزاد شدن استئوبلاست‌ها می‌شود که برای استخوان‌سازی ضرورت دارد.


طرفداران شیوه لرزه درمانی معتقدند این روش فوائدی دارد که شامل بهبود تراکم استخوانی، افزایش حجم ماهیچه‌ای، بهبود گردش خون، کاهش درد مفصل، کاهش درد کمر، تسکین استرس و افزایش متابولیسم هستند.


به گزارش ایسنا به نقل از هلث لاین، با این حال مطالعات محدودی در مورد فوائد لرزه درمانی انجام شده که حاکی از فوائد حداقلی آن روی سلامتی است. بررسی انجام شده در سال ۲۰۰۹ نشان داد که لرزه درمانی تاثیرات کوتاه مدتی در درمان بیماری پارکینسون دارد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.