×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

سلامانه : به گفته دکتر محمود خدادوست دانش و تجارب عطارهایی که در پی نسل‌ها این شغل را داشته‌اند، بسیار ارزشمند است. این افراد در تمام دنیا گیاه دارویی می‌فروشند و این شغل با بحث داروسازی متفاوت است.


به گزارش پایگاه خبری سلامانه، معاون طب سنتی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اگر عطاری‌ها کار واقعی خود را طبق ضوابط انجام دهند، هیچ تداخلی با بحث داروخانه‌ها و داروسازی ندارد. در عین حال فروختن دارو در این اماکن خلاف قانون است.



دکتر خدادوست با بیان این که عطارها باید دانش خود را در مورد گیاهان دارویی و مفردات بیشتر کنند تا بتوانند پاسخگوی نیاز مردم باشند، توضیح داد: عطارهای باتجربه معتقد هستند که دانششان در این زمینه باید بالاتر برود و مشتاق‌اند در قالب بسته‌های آموزشی متعدد این آموزش‌ها را دریافت کنند. در برنامه ساماندهی عطاران به این قضیه پرداخته شده است.



به گفته وی نکته دیگر مربوط به پیش نویس آیین نامه تأسیس داروخانه‌های طبیعی است. البته داروخانه‌های فراورده‌های طبیعی را نباید با عطاری‌ها اشتباه گرفت. بلکه باید به آن‌ها حکم داروخانه ای را داد که در آن دارو یا فراورده طبیعی عرضه می‌شود نه گیاه دارویی.



معاون طب سنتی وزارت بهداشت با بیان این که در حال حاضر فرآورده‌های سنتی بسیاری از سازمان غذا و دارو مجوز گرفته‌اند و برای این که عرضه شوند نیاز به دو رویکرد دارند، ادامه داد: اولین رویکرد این است که یک داروخانه فرآورده‌های طبیعی زیر نظر سازمان غذا و دارو تجویز کنیم یا در همین داروخانه‌های رایج، قفسه از فراورده‌های طبیعی نیز بگنجانیم تا داروساز یا تکنسینی که آموزش در زمینه فراورده‌های سنتی دیده‌اند، در کنار فروش داروهای شیمیایی بتواند قفسه فراورده‌های سنتی را نیز بنا بر تجویز پزشک عرضه کند.



وی با تاکید بر این که عطاری‌ها در این حیطه نمی‌گنجند و فقط وظیفه عرضه گیاهان و مفردات را به عهده دارند، گفت: برای اینکه داروخانه‌ها بتوانند قفسه داروهای طبیعی را داشته باشند، گزینه مناسب تری باشند. اگر پزشکان ما در برنامه‌های بازآموزی متعدد آموزش‌های لازم در زمینه استفاده از ظرفیت‌های طب سنتی را ببینند، این قابلیت را پیدا می‌کنند که علاوه بر داروهای شیمیایی، داروهای طبیعی را نیز در نسخه بگنجاند.



دکتر خدادوست در پایان افزود: این روش بهتر از تأسیس یک داروخانه صرفاً مخصوص داروهای طبیعی است و در صورت تجویز تومان داروهای طبیعی و شیمیایی بیمار نیز سردرگم پیدا کردن داروخانه‌های طبیعی یا شیمیایی نمی‌شود.


 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.