×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از تسنیم، به عنوان یک مسلمان معتقدیم، آثار روانی آیات الهی را باور باید داشته باشیم و شاهد آن نیز بودیم که طبق تعالیم قرآن کریم در انسان دو جریان روانی وجود دارد، یکی فطرت که منشأ الهی دارد و طبق آیه “فطرت الله التی فطر الناس علیها” سرشت انسان‌ها را تشکیل می‌دهد و دیگری غرایز نفسانی که از آنها تعبیر به نفس اماره می‌شود و انسان را دعوت به بدی و پلیدی می‌کند.

انسان سالم از نظر روان نیز کسی است که فطرتش بر او حاکم می‌شود و نشانۀ بارز این حاکمیت آرامش درون است که قرآن از آن تعبیر به سکینه و اطمینان قلب می‌کند: “هو الذی انزل السکینه فی قلوب المومنین” (اوست آنکه فرستاد آرامش را در دل‌های مومنان)

و اما راه رسیدن به آرامش قلب که مقدمۀ سلامت روان است، ذکر خدا به مفهوم آن است که او را در همه حال حاضر و ناظر بر خود دیدن است: “الا بذکر الله تطمئن القلوب” (رعد۲۸) (همانا با یاد خدا دل ها آرام گیرد.)

آرامش مومن نشانۀ انسجام عناصر روانی اوست و این آرامش در سایه ذکر به دست می‌آید. هر آنچه ذکر خداوند متعال باشد و باعث شود تا ما خود را در محضر ذات مقدسش بیابیم، باعث حاکمیت فطرت و در نتیجه آرامش روان می‌شود و چه ذکری بالاتر از قرآن کریم که تعالیم درخشان آن و حتی صوت تلاوت آن، حضور دائم ما در محضر خداوند را گوشزد می‌کند.

تأثیر آوای قرآن کریم در کاهش درد و اضطراب

یکی از زیباترین، موزون‌ترین و روح انگیز ترین موسیقی‌ها، نغمه دلنشین و صوت فرح بخش قرآن کریم است. با شکوه ترین بعد اعجاز زیبایی قرآن، همسازی با نغمه‌های دلنشین و آهنگ‌های وزین صوتی است.

درباره شفابخشی قرآن از جنبه علوم پزشکی برخی از محققان تأثیر قرآن بر انسان را در زمینه‌های مختلف مورد بررسی و مطالعه قرار دادند و به نتایج جالب و شگفت انگیزی دست یافته‌اند. آوای قرآن به عنوان یکی از موسیقی‌های آئینی متناسب با ساختار جامعه ما مورد توجه پژوهشگران برای کاستن درد و اضطراب بیماران قرار گرفته و در این زمینه مطالعاتی انجام شده است.

در سایت انجمن تحقیقات طب سنتی آمده است: نتایج به دست آمده در تحقیق تجویدی ۱۳۷۷ (تحت عنوان بررسی تاثیر قرآن بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی که بر روی ۸۰ نفر انجام شد نتایج نشان داد که در گروه آزمون (۴۰ نفر) که با استفاده از ضبط صوت و گوشی حداقل ۲ بار هر بار به مدت ۱۵ دقیقه قبل از عمل به آوای قرآن (آیات ۱تا ۳۶ سوره مریم) گوش دادند میزان کاهش اضطراب نسبت به گروه شاهد به طور معنی داری بیشتر بوده است.

با توجه به مطالعات انجام شده پژوهشگران در مورد تأثیر آوای قرآن به عنوان یک روش غیر دارویی، کم هزینه، مفید برای کاهش اضطراب و درد بیماران و با عنایت به اصالت موسیقی قرائت قرآن و وسعت توجه عامه مردم به آن و تقدسی که بین جامعه دارد پیشنهاد می‌شود آوای قرآن کریم در قبل و بعد از اقدامات درمانی برای کاهش اضطراب و تسکین درد مددجویان مورد استفاده قرار گیرد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.