×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید دُردآب های گیاهی با خواصی بیشتر از عرقیات

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، محمد فاضلی -فارغ التحصیل مهندسی شیمی از دانشکده فنی دانشگاه تهران، مجری طرح “دُردآب گیاهی” در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: دُردآب همان عرقیات گیاهی است که با فرآوری نوین و با روش های ۱۰۰ درصد طبیعی غلیظ شده اند و خواص فراوانی نسبت به عرقیات معمولی دارند.

فاضلی با اشاره به اینکه “دُردآب” در لغت نامه دهخدا، ماده کدری است که در قعر ظرف مایعات تشکیل می شود، اذعان داشت: یکی از مسائل مهمی که در طب جدید و طب سنتی مهجور مانده است اثر زیاد پخت و پز غذاها و تولید داروهاست.

وی افزود:ریشه بسیاری از مشکلات جسمانی ما هم به دلیل حرارت زیاد در پخت و پز است که این موضوع را می توان با حرارت کم، کاهش داد.

مجری طرح دُردآب گیاهی خاطرنشان کرد: در متون قدیمی آمده است که اگر دارو و یا غذایی حرارتی ببیند که به غلیان (جوشیدن) نرسد را “طلاء” شدن آن غذا یا دارو می گویند که این موضوع یک کیمیاگری واقعی و حقیقی است و در تهیه دردآب ها نیز به کار گرفته شده است.

فاضلی با اشاره به اینکه مهم ترین عوامل کیفیت بالای دردآب ها به کاربردن حرارت ملایم در زمان آماده سازی دردآب گیاهی است،اظهار داشت:از آنجایی که حرارت بالا در زمان آماده سازی عرقیات معمول درصد بالایی از خواص گیاهان را از بین می برد به همین دلیل در تهیه دردآب، دو الی سه برابر زمان تهیه عرقیات، حدود ۲۰ تا ۳۰ ساعت زمان گذاشته می شود.

وی با توضیح اینکه وزن گیاه در دردآب ها بین ۳ تا ۸ برابر است، افزود: مواد موثره در دردآب ها بسیار بالاتر از عرقیات معمولی است.

فاضلی در خصوص وزن های دردآبها در مقایسه با عرقیات گیاهی توضیح داد و گفت: وزن عرقیات گیاهی بین ۱ تا ۲ کیلوگرم است که مقدار زیادی از وزن آن را آب تشکیل می دهد، ولی وزن دردآب ها حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم است و بیشترین وزن آن را مواد موثره گیاهی تشکیل می دهد.

وی با توضیح اینکه با توجه به کیفیت دردآب ها، خواصشان نیز نسبت به عرقیات افزایش پیدا کرده است، در ادامه عنوان کرد: تا کنون ۴۰ مدل دردآب از گیاهان مختلف بدست آورده ایم که ۱۰ مدل دردآب ترکیبی متشکل از چند گیاه و ۳۰ دردآب به صورت تک گیاه تولید شده اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.