×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بکارگیری عصاره برگهای درختچه بداغ در تولید نانو ذرات نقره

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از باشگاه خبرنگاران، محقق دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی، در پی طرحی تحقیقاتی موفق به ساخت نانوذرات نقره از عصاره‌ی گونه‌ای گیاه جنگلی شد.

آنها افزودند سادگی، سرعت بالا، عدم نیاز به دستگاه‌های گران‌قیمت و سازگاری با محیط زیست از مهم‌ترین مزیت‌های روش پیشنهادی در این طرح است.

نانو ذرات نقره، خواص فیزیکی و شیمیایی و فعالیت‌های زیستی ویژه‌ای دارند. در پی تحقیقات فراوان، استفاده از نانوذرات نقره، به ویژه در حوزه‌ی سلامت، به صورت وسیعی گسترش یافته است. به عنوان مثال، در زمینه‌ی پزشکی پوشش روی زخم، ابزارهای جراحی و پروتزهای استخوان با نانوذرات نقره پوشش داده می‌شوند.

از این رو، روش‌های مختلفی نظیر رسوب شیمیایی و فیزیکی، میسل معکوس، هیدروترمال و رسوب بخارشیمایی برای تولید این نانوذرات ابداع شده است. در میان روش‌های موجود، نانوفیتوسنتز یک روش سبز محسوب می‌شود که مزایای بسیاری نسبت به روش‌های معمول دیگر دارد.

در این کار تحقیقاتی نانوذرات نقره با استفاده از عصاره‌ی برگ‌های درختچه‌ی بوداغ جنگلی (Viburnum lantana) و به روش نانوفیتوسنتز تولید شده است. روش پیشنهادی ساده، سریع و سازگار با محیط زیست است و هیچگونه آلودگی و مشکلات زیست محیطی ایجاد نمی‌کند. همچنین تولید نانوذرات به کمک این فرایند از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.

به گفته‌ی علی شفقت لنبر محقق ارشد این طرح گفت نانوذرات نقره‌ی تولید شده به شکل مکعبی با میانگین ابعاد ۴۸ نانومتر بوده‌اند. در این بررسی‌ها مشخص شده است که فعالیت ضدمیکروبی نانوذرات نقره با ساختار مکعب و مکعب مستطیل، نسبت به شکل کروی، دارای تأثیرات بیشتری روی میکروارگانیسم‌ها و سلول‌هاست.

  1. مدیریت

    سپاس خوب بود

  2. فروشگاه اینترنتی

    عالی بود
    ممنون

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.