×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کاشت گز روغنی (مورینگا) در ۷۵۰ هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، این مقدار جنگلگاری با مشارکت مردم بومی از سال های گذشته تاکنون در مناطق ‘کم شهر’، ‘هفت دختران’ و’ نصرت آباد’ انجام شد.

نصرتی ادامه داد: همچنین به منظور حفظ و احیای این گونه گیاهی علاوه بر فعالیتهای فوق نسبت به احداث و حصارکشی ذخیره گاه جنگلی گز روغن در کوه سفید فنوج به مساحت ۴۵۰ هکتار از دیگر فعالیت های منابع طبیعی است که انجام شد.

نصرتی بیان کرد:در سال جاری مبلغ چهار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه ۴۰۰ هکتار طرح جنگلکاری به این شهرستان اختصاص یافت.

به گفته وی نیاز شهرستان به صنایع فراوری گز روغن است که برای حضور فعالان اقتصادی در این بخش ضرروی است و در حال حاضر از محصول دانه گز روغن به صورت آجیل استفاده می شود .

به نوشته پایگاه مذکور این گونه منحصر به فرد توسط مرحوم دکتر جوانشیر در سال ۱۳۷۰ شناسایی شده است.

نصرتی در ادامه از فنوج با عنوان مستعدترین منطقه توسعه گیاه گز روغن یاد کرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فنوج گفت:این شهرستان ۱۲۵هزار و ۷۴۳ هکتار جنگل و بیشه زار ،۲۶۰هزار هکتار مرتع و ۹۷۰هکتار بیابان دارد.

این مسئول گونه های مهم جنگلی منطقه را گز روغن، پیر، کهور، کنار، انارشیطان و ‘داز’ ذکر کرد.

گیاه گز روغن از جمله گونه های نادر جنگلی است که رویشگاه اصلی آن شهرستانهای نیکشهر، قصر قند و فنوج استان سیستان و بلوچستان است.

مجموع سطح زیرکشت این گونه گیاهی حدود ۳۵۰ هزار هکتار است که پراکندگی آن در استان به صورت نواری از دو راهی ‘جکیگور’ شهرستان سرباز با تراکم اندک شروع می شود و به کوههای قصرقند، بخش مرکزی نیکشهر و تنگه فنوج و بعد از آن به سمت کوههای بشاگرد در استان هرمزگان امتداد پیدا می کند.

هر دانه بذر گز روغنی حاوی ۲۱ درصد روغن است و از هر درخت بارور ۶۰ عدد میوه برداشت می شود و هر میوه متوسط هشت عدد بذر تولید می کند.

این گونه گیاهی صخره دوست و گرما پسند است و کوههای صخره ای تنگۀ فنوج آن را به رویشگاه و ذخیره گاه طبیعی جهت رشد این درخت تبدیل کرده است.

تمام قسمتهای گیاه گز روغن مورد استفاده قرار می گیرد اما بیشترین استفاده از بذر و روغن آن است که از بذر آن به عنوان آجیل و چاشنی همراه خرما و پوست و برگ آن علاوه بر خواص درمانی جهت دباغی پوست استفاده می شوند.

روغن گیاه گز روغنی در صنایع مختلف از جمله هواپیماسازی ، ساعت سازی، پخت غذا، درمان بیماری های جذام  رماتیسم، تولید مواد آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.

  1. صالح بهشتی

    سلام. اطلاعات خوبی بود استفاده کردم/حدود۴۰هکتار زمین در شهرستان دلگان بلوچستان دارم. تمایل دارم تعدادی درخت گز روغنی کاشت کنم، البته سایر نوع گز ها در آنجا خوب رشد میکنند آیا گز روغنی با سایر درختان گز از لحاظ رشد فرق میکند منطقه دلگان گرم تا ۵۰درجه وباد خیز است. لطفا کمک کنید راهنمایی بفرمایید با این آب وهوا چه درختانی کاشت کنم

  2. خرید دامین

    ممنون مقاله جامع و کاملی بود

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.