×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشف داروی جدید بیماری پروستات با دانه گیاه اسپند

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، دکتر مجید شیرانی محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، موفق شد با استفاده از دانه گیاه اسپند (اسفند)، داروی جدیدی برای درمان بیماری پروستات کشف کند.

پروستات یکی از بیماری های رایج در مردان میانسال و مسن، و  ناشی از بزرگ شدن غده ای سه بخشی در مسیر لوله های ادراری است.

اسپند با نام علمی Peganum harmala گیاهی چندساله یا پایا از تیره نیتراریاسه، ظاهر آن بوته مانند، دارای برگ‌های سبز با تقسیمات باریک و دراز و نامنظم و دارای ارتفاعی به طول حدود ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر می باشد.

گل‌های گیاه اسپند درشت و دارای کاسبرگ نازک و گلبرگ بزرگ به رنگ سفید مایل به سبز، میوه آن پوشینه و حاوی دانه‌های متعدد به رنگ سیاه می باشد.

این گیاه دارای مصارف دارویی و ضدعفونی کننده بوده و بو دادن و دود دانه های آن، جهت جلوگیری از چشم زخم موثر دانسته شده است.

در طب سنتی از عصاره‌های گیاهی اسپند جهت افزایش ترشح شیر، دفع ترشح شیر، دفع کرم‌های روده، درمان روماتیسم، افزایش قدرت جنسی و نیز به عنوان یک مسکن جهت رفع درد معده استفاده می شود.

دود غلیظ اسپند برای ضدعفونی هوا، دور کننده حشرات، خوشبو کننده فضا و … استفاده می شود.

همچنین از دانه‌های اسپند به عنوان ضدانگل، کرم‌کش و کشنده آمیب، قاعده‌آور، مسکن و خواب‌آور، و برای درمان آسم، کولیک، تب، سنگ‌های صفراوی، سکسکه، زردی، مالاریا، دردهای عصبی، پارکینسون، افتادگی رحم، روماتیسم و بیماری‌های ادراری تناسلی استفاده می شود.

در گویش برخی از مردم ایران به ویژه استان فارس به آن دونشت گویند. در استان چهارمحال و بختیاری نیز به این گیاه دینش (دینشت) می گویند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.