×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
شناخت کم‌خونی از دیدگاه طب سنتی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، دکتر غلامرضا کردافشاری درباره کم‌خونی از دیدگاه طب سنتی اظهار داشت:کم خونی در طب سنتی با کم خونی که در طب نوین کمی با هم تفاوت دارد که این تفاوت در جایی با طب نوین هم پوشانی دارد.

به گفته وی ممکن است خون دربدن افراد وجود داشته باشد و اندازه هموگلوبین ۱۴ یا ۱۵ باشد اما این خون قابلیت مصرف برای بدن را ندارد. در طب سنتی به این نوع هم کم خونی می‌گویند.

این استاد دانشکده طب سنتی افزود: بسیاری از افراد زمانی کم‌خون می‌شود فشارشان افت می‌کند، گزگز پاها ممکن است اتفاق بیافتد و در برخی موارد تمام علائم کم‌خونی برایشان ممکن است اتفاق بیافتد ولی اندازه هموگلوبین و علائمشان در آزمایش‌ها خوب است و دکتر به آنها می‌گوید که کم‌خونی ندارید ولی از دیدگاه طب سنتی این افراد با این علائم کم‌خون هستند و خونشان کیفیت ندارد.

کردافشاری بیان داشت: کم خونی در طب سنتی یک کمبود خون داریم یعنی کمیت خون تغییر کرده و مقدارش فرق کرده و یکی هم کیفیت خون تغییر کرده. ممکن است صفرا با خون آغشته شده صفرای زیاد می‌شود و ممکن است بلغم یا سودا بیش از اندازه وارد خون شده باشد که کیفیت خون را تغییر داده است و خون را از حالت طبیعی خارج کرده است.

وی گفت: خون باید اصلاح شود. در برخی موارد از مواد غذایی برای افزایش کیفیت خون و تصفیه آن مانند شیره انگور و مویز می‌دهیم که این مواد غذایی خون را تصفیه می‌کنند و در جایی کم خونی ممکن است از ازدیاد بلغم در خون باشد باشد؛ بلغم یعنی خون نپخته خون نزج نیافته حرارتش یک مقدار کم شده است مانند وقتی که غذا را دم میگذاریم و غذا به خوبی دم نکشیده باشد، بلغم این حالت را دارد.

این استاد دانشکده طب سنتی خاطرنشان کرد: افزایش حرارت به بلغم خون را می‌سازد( در این موارد افراد دچار ضعف و بی حالی هستند، خوابشان زیاد و کم کیفیت بوده و بدنشان سرد است) و کم خونی که از نوع غلبه بلغم باشد می‌توان از سیاه دانه و عسل روزی چند بار استفاده کنند یا از شربت عسل استفاده کنند و کم‌خونی آنها اصلاح می‌شود.

  1. ناصر رضایی‌پور

    سلام.
    خدا قوت.
    متن خیلی ناقص و ابتر است.
    نضج درست است.

  2. ریوفی

    خسته نب
    اشید ممنون از اطلاعات خوب

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.