×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نسخه‌هایی ساده برای رفع یبوست سالخوردگان

فرآیند پیری روی حرکات روده اثر می‌گذارد و به دلیل کاهش سرعت سوخت و ساز بدن در پیری، فعالیت روده و عضلات هم کم می‌شود.

از دیدگاه پزشکی پارسی نیز باید گفت بیشتر سالخوردگان، دچار یبوست‌های ناشی از ضعف امعاء یا سوء مزاج‌های شک هستند. در این افراد، استفادۀ مداوم از ملین‌های تحریکی (چه شیمیایی مانند بیزاکودیل و چه گیاهی مانند سنا و فرآورده‌های آن) قابل توصیه نیست.

در این موارد، بهترین انتخاب، استفاده از ملین‌های سادۀ بی ضرر و مغذی است که علاوه بر تلیین(لینت) آرام و بی زحمت روده، مغذی‌های بسیار خوبی برای تأمین نیازهای بدن به ریز مغذی‌ها و ویتامین‌ها و قندهای مفید نیز است: هویج آب پز یا خام نرم رنده شده، میوه‌های کاملاً شیرین و آبدار فصل به ویژه میوه‌های خانوادۀ گل‌سرخیان مانند آلو، هلو، شفتالو و شلیل، توت تازه یا خشک، انگور رسیده (به ویژه انگور عسکری یا یاقوتی دانه درشت)، جوانه غلات و حبوباتی چون گندم و ماش، ترکیبی از سبزیجات تازه معطر مانند ریحان و گشنیز و شوید همراه با ساقۀ آنها، و بالاخره مویز و انجیر مفید است.

به گفته ناصر رضایی پور دستیار تخصصی طب سنتی ایران در پیام تندرستی؛ شکر سرخ مرغوب نیز بسیار سودمند است و مغذی و خونساز خوبی محسوب می‌شود که می‌توان از آن مثلاً در پخت شیر برنج یا شله زرد بهره جست.

ذکر این نکته هم مهم است که اگر یبوست با علائمی مانند نفخ و ترش کردن همراه باشد، استفاده از میوه‌های تازۀ آبدار، محدودیت دارد و تدابیر دیگری باید برای درمان به کار رود.

نسخه‌هایی ساده برای یبوست پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها:

مهم ترین علت ایجاد یبوست در افراد پیر، رخداد سوء مزاج خشک عام یا خشکی در روده‌های این افراد است. توصیه‌های زیر می‌توانند ضمن رفع یبوست، رطوبت خوبی هم در دستگاه گوارش و بدن آنها ایجاد کنند:

۱- یک قاشق غذاخوری ترنجبین را ۳-۲ دقیقه در یک لیوان شیر جوشانده، شب پیش از خواب میل کنند. این دستور ساده معمولاً نفخ ایجاد نمی‌کند.

۲- شربت انجیر: تعدادی انجیر خشک را آن قدر بجوشانند تا کاملاً پخته و له شوند؛ سپس آنها را شیره کشی کرده، بجوشانند تا قوام عسل رقیق پیدا کند و روزی ۲-۱ قاشق غذاخوری میل کنند.

۳- دو عدد مغز گردوی نیم کوب را ۱۰ دقیقه در یک لیوان شیر بجوشانند و شب پیش از خواب، با کمی نبات میل کنند.

ناصر رضایی پور, طب سنتی, یبوست, داروی گیاهی یبوست, درمان گیاهی یبوست, داروی یبوست, رفع یبوست, علت یبوست, یبوست حاملگی, یبوست و درمان, رای یبوست, داروی مسهل, درمان یبوست, مسهل, مسهل طبیعی, مسهل گیاهی, ملین, یبوست کودکان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.