×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی به نقل از زاگرس فردا، در زمان حاضر اغلب شرکت های داروسازی معتبر کشورهای مختلف از گیاهان دارویی برای‌ تهیه انواع دارو استفاده می‌کنند که این دلیلی برای اثبات اهمیت و عدم زیان گیاهان دارویی است. در این رابطه عضو جامعه جنگلبانی ایران گفت: کشور ایران با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی جایگاه ارزشمندی در تولید انواع گیاهان طبی و دارویی فراهم کرده‌است.

علی حسین بیرانوند افزود: شرایط اقلیمی متفاوت در ایران وجود دارد که موجب شده گیاهان طبی و دارویی در این سرزمین رشد کنند به طوری که منطقه زاگرس که استان لرستان در آن واقع شده، با داشتن رویشگاه‌های گیاهی مرتعی و جنگلی متنوع دارای انواع مختلف محصولات جنگلی و مرتعی است.وی اظهارکرد: با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی می‌توان در این بخش تحول عظیم در جهت توسعه و کشت گیاهان دارویی و بهره‌برداری اصولی همراه با اشتغال‌زایی پایدار در منطقه به وجود آورد.عضو جامعه جنگلکاری ایران ادامه داد: هرچند به دلایل مختلف مانند چرای مفرط، بهره‌برداری بی‌رویه در طبیعت از گستردگی گیاهان دارویی کاسته شده ولی با این وجود راه نجات جوامع گیاهی میسر است.

بیرانوند خاطرنشان کرد: برای دستیابی به این هدف بزرگ تنها با تلاش و موقعیت‌سنجی برنامه‌ریزان منابع طبیعی، ارائه برنامه‌های مدون اصولی و جلب مشارکت مردم این امر امکان‌پذیر خواهد بود.

وی گفت: با توجه به شناخت ارزش‌های نهفته‌ای در منابع جنگلی و مرتعی از جمله انگیزه حفاظت و احیای منابع طبیعی را قوت بخشیده، وجود همین گیاهان متنوعی با ارزش‌های صنعتی، خوراکی و دارویی بوده که نقش بعضی از آنها در صادرات غیرنفتی پراهمیت است.

مسئول امورجنگلکاری اداره منایع طبیعی و آبخیزداری بروجرد اضافه کرد: بعضی از این گونه‌ها از دیرباز مورد شناسایی اطباء و دانشمندان قرون گذشته بوده و سابقه بهره‌برداری در بین مردم کشور ما دارد اما بعضی از آنها هنوز ناشناخته مانده و کاملا شناسایی نشده که بتوانند از آنها استفاده کنند.

علی حسین بیرانوند اظهارکرد: مردم امروزی به طب سنتی و گیاهان دارویی روی آورده‌اند. با توجه به اینکه کشت گیاهان دارویی راحت‌تر، اثربخش‌تر، دسترسی به آن آسان بوده و عوارض جانبی نداشته و نیاز به دستگاه‌های پیشرفته ندارد. در ایران حدود ۸ هزار گونه گیاهی وجود داشته که تاکنون از آنها حدود ۸۰۰ گونه گیاه دارویی شناخته شده به طوری که در استان لرستان در منطقه زاگرس ۴۰۰ تا ۵۰۰ گونه گیاه دارویی بوده‌ که تا به حال متاسفانه ۴۰ تا ۵۰ گونه آن شناخته نشده‌است.

عضو جامعه جنگلکاری ایران تصریح کرد: با توجه به محدود بودن مراتع و جنگل و اینکه در معرض تخریب قرار گرفته‌اند، نمی‌توان همه پتانسیل‌های گیاهان دارویی را حفظ کرده و باید برای تولید این گیاهان، کشت آنها را بومی‌سازی و در بین مردم ترویج کنیم.

بیرانوند ادامه داد: این امر باعث ایجاد اشتغال و تامین فراوری‌های کارخانجات می‌شود و همچنین رویشگاه‌های طبیعی ما حفظ شده و تخریب نمی‌شوند.

وی بیان کرد: متاسفانه در استان لرستان به دلیل عدم شناخت تهیه بذر، نحوه کاشت و عدم شناخت مردم با گیاهان دارویی و عدم شناخت با شرایط و تولید آنها هنوز اقدامی برای کشت این گیاهان در استان صورت نگرفته، فقط به صورت جزیی در بعضی از جاها که تخصص در این زمینه داشته‌اند، روی آنها کار شده‌است.

مسئول امورجنگلکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد گفت: متاسفانه در بهره‌برداری از گیاهان دارویی مثل موسیر، سقز، کتیرا و باریجه در زمان‌های گذشته توسط افراد غیربومی خارج استان انجام و بخاطر عدم رعایت نکات فنی بهره‌برداری تا جایی که گیاه یا درخت توان داشته از آن بهره‌برداری می‌کردند. بعد از برداشت به دلیل اینکه تمام شیره آن را گرفته بودند، ضعیف شده و کاملا مناسب برای آفت می‌شد.

علی حسین بیرانوند ادامه داد: سال ۷۷ اداره منابع طبیعی لرستان بحث تهیه و مطالعه گیاهان دارویی را در دستور کار خود قرار داد به طوری که برای بیشتر رویشگاه‌های گونه‌های سقز، کتیرا و موسیر، طرح تهیه و پتانسیل منطقه به دست آمد.هشت شرکت تعاونی بهره‌برداری محصولات فرعی در نقاطی مثل نورآباد، کوهدشت، خرم آباد و الیگودرز تشکیل داد و از همان بهره‌برداران غیربومی برای آموزش مردم استفاده کرد.

عضو جامعه جنگلکاری ایران گفت: سپس مردم یاد گرفتند و بهره‌برداری کردند. وقتی مردم مشارکت می‌کردند همه نکات فنی و کارشناسی را رعایت کرده و برای مردم اشتغال ایجاد شده بود.بیرانوند افزود: رویشگاه‌ها برای مردم اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده بود و ضمن حفظ این رویشگاه‌ها، گیاهان جنگلی و مرتعی اقدام به کشت گیاهان کردند ولی این روند ادامه پیدا نکرد.

وی با بیان اینکه «در زمینه تولید و فرآوری‌های گیاهان دارویی و حفظ آنها باید مردم را مشارکت و آموزش داد» تصریح کرد: در این زمینه نسبت به استان‌های دیگر عقب مانده و نوپا هستیم. مسئول امورجنگلکاری اداره منایع طبیعی و آبخیزداری بروجرد ادامه داد: با توجه به عوارض داروهای شیمیایی و روی آوردن مردم به گیاهان دارویی باید کشت و توسعه گیاهان دارویی با استفاده از متخصصین انجام و در این راستا سرمایه‌گذاری شود.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.