×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، دکتر نفیسه خسروی، شامگاه روز گذشته(شش آبان)، در اولین همایش شورای راهبردی و نظارت بر طب سنتی و گیاهان دارویی استان البرز، طی سخنانی اظهارکرد: به باور بعضی از افراد داروهای گیاهی به نسبت داروهای شیمیایی آسیب کمتری به بدن وارد می‌کند.

وی افزود: خوراندن دم کرده‌ها و یا جوشانده‌های گیاهی اولین کاری است که خانواد‌ه‌ها در زمان ابتلا به بیماری انجام می‌دهند در حالی که مصرف خودسرانه هر دارویی اعم از شیمیایی و گیاهی مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

خسروی خاطرنشان کرد: مسمومیت با گیاهان در بسیاری از موارد از نظر شدت از نوع خفیف یا متوسط بوده و دارای ماهیت محدود شونده است به طوریکه تنها در صورت درمان‌های اولیه و علامتی علایم و نشانه‌های مسمومیت کاهش یافته و برطرف می‌شوند اما برخی از گیاهان مانند شوکران، خرزهره، تاتوره، گل انگشتانه و کرچک قادر به ایجاد مسمومیت‌های شدید و حتی کشنده در انسان هستند که این امر خود نیاز به انجام اقدامات درمانی فوری و ویژه و انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی را اجتناب ناپذیر می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز ادامه داد: شدت مسمومیت‌های گیاهی بستگی به عوامل متعددی مانند خصوصیات گیاه مانند جنس و گونه گیاه، سن گیاه، شرایط آب و هوایی محل رویش گیاه، قسمت‌های مصرف شده گیاه و همچنین خصوصیات بیمار مانند سن، جنس، سابقه بیماری‌های زمینه‌ای و خصوصیات ژنتیکی دارد که با در نظر گرفتن تمام این شرایط نوعیت درمان نیز متفاوت خواهد بود.

خسروی گفت: با توجه به انواع مسمومیت‌های داروهای گیاهی نمی ‌توان داروهای گیاهی را در تمام موارد جایگزین داروهای شیمیایی کرد، اما می‌توان به عنوان طب مکمل و همراه دیگر داروهای شیمیایی استفاده و به این ترتیب بخشی از مصرف داروهای شیمیایی را کم کرد.

وی در پایان سخنان خود بر ترویج فرهنگ استفاده از داروهای گیاهی تاکید و اظهارکرد: آموزش و اطلاع‌رسانی در خصوص نحوه و چگونگی استفاده از گیاهان دارویی تاثیر بسزایی در کاهش مسمومیت‌های ناشی از آن دارد لذا باید با برنامه‌ریزی در راستای تحقق این مهم گام برداشت که آموزش عطاران نخستین گام برای رسیدن به این هدف به شمار می‌رود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.