×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دفتر تکثیر گیاهان دارویی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، خداکرم جلالی در جلسه امضای تفاهمنامه همکاری هفت استاندار برای حفاظت از مدیریت پایدار منابع طبیعی افزود: جزایر خزری و جنگل های ارسبارانی با ویژگی های منحصر بفرد یکی از میراث های طبیعی کشور است و باید بخوبی بتوانیم امانتداری کنیم و از این اموال در راه مصالح ملی استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: بحث توسعه پایدار توسعه ای است که یک بعدی امکان پذیر نیست. توسعه پایدار سه پایه اصلی محیط، مردم  و اقتصاد را نیازدارد و برای رسیدن به آن عدالت اجتماعی، اقتصاد پویا و حفظ محیط زیست لازم است.

جلالی بیان داشت: شاخصه توسعه پایدار، رفاه اجتماعی مردم، سرانه تولید ناخالص ملی، و سرانه تولید co۲ است. امروزه گرفتاری های جهان به سبب بالا رفتن غلظت گازهای گلخانه ای است که مشکلاتی را ایجاد کرده است.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: هر چه سرانه تولید ناخالص ملی کمتر باشد مشکلات بیشتر است و رویکرد جهانی با اولویت پیشگیری باعث شده مسائل را یکپارچه ببینیم و مدیریت یکپارچه را اعمال کنیم.

وی افزود: برای حفاظت از جنگل ها باید چند پرامتر در نظر بگیریم که این پارمترها می گوید چه دستگاههایی چه مقدار و چگونه همکاری کنند.

جلالی گفت: نقش استانداران به عنوان نماینده عالی دولت و ریاست شورای برنامه ریزی باید برای تحقق این مسئله، یاری رسان باشد و همکاری کنند.

وی بیان داشت: مسئله حفاظت از منابع طبیعی دارای ۱۴ وجه شامل تثبیت مالکیت مناطق، ساماندهی جنگل نشینان و خروج دام، کنترل سوخت بوته ای و تامین سوخت فسلی و انرژی های نو، چگونگی اجرای طرح های عمرانی، بهره بردرای معادن، اطفاء و پیشگیری حریق، کنترل آفات، جلوگیری از تجاوزات و تصرفات، کنترل ساخت و سازها و ویلاسازی، کنترل فرسایش خاک و تخریب سرزمینی، حفاظت فیزیکی و قاچاق چوب، ساماندهی گردشگری، جلوگیری از تخریب و پسماند و زباله، زخروج زباله از جنگل است.

جلالی گفت: اگر بخواهیم در حفاظت منابع موفق شویم توجه به همه ابعاد الزامی است و کوتاهی سبب از دست رفتن این منابع و ثروت های طبیعی می شود.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان داشت: مجموعه چالش های زمین به منابع طبیعی باز می گردد و جنگل های دنیا که هشت میلیارد هکتار بوده به دلیل تصرفات به چهار میلیارد هکتار رسیده و پیامدهای ناشی از این پدیده عواقب بدی دارد.

وی گفت: امروز در کشورهای جهان با اتکا به مشارکت مردم گامهای بلندی برداشته شد که باید در دستور کار کشور قرار گیرد و در زمینه اشتغالزایی و بهبود منابع طبیعی کارساز است.

خداکرم جلالی با بیان اینکه در زمینه گیاهان دارویی بسیار کم کار کردیم و بسیار عقب هستیم گفت: با داشتن دو هزار و ۳۰۰ نوع گیاه دارویی می توانیم در دنیا جایگاه اول تا پنجم را داشته باشیم و بزودی دفتری با نام دفتر تکثیر گیاهان دارویی راه اندازی می شود.

این تفاهم نامه با حضور استانداران استان های مازندران، گیلان، گلستان، سمنان، اردبیل، خراسان شمالی و آذربایجان شرقی به میزبانی استانداری مازندران در ساری به امضاء می رسد.

 مبنای این تفاهم نامه همکاری های منسجم تر برای افزایش سرانه سبز کشور و ایجاد جهش قابل ملاحظه در آن است که با بهبود مدیریت قابل حصول است.

بر اساس این تفاهم نامه با برنامه ریزی و مدیریت منسجم تر، دقت بیشتر و پاسخگویی بهتر عزم استانداران برای حفاظت بیشتر از منابع طبیعی و جنگل های کشور به عنوان میراث طبیعی جزم خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.