×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
طرح های نوین تولید داروهای گیاهی و غذاداروها حمایت می شوند

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، ‘ عزیزالله خیری’ درگفت وگو با ایرنا، آمادگی این کمیته را برای پذیرش طرح های پژوهشی در حوزه گیاهان دارویی برای سرمایه گذاری به منظور تولید داروهای گیاهی اعلام کرد و افزود: تاکنون طرح های زیادی به کمیته گیاهان دارویی رسیده است.

وی با اشاره به شرایط پذیرش طرح ها یادآورشد: در حالت کلی آن دسته از طرح هایی مورد استقبال قرار می گیرند که منجر به تولید یک محصول مفید در حوزه دارو، غذا دارو و یا مکمل های غذایی و دارویی شود.

خیری اظهار کرد: مواد اولیه مورد نیاز تولید این داروهای گیاهی، غذا داروها یا مکمل ها بهتر است در داخل کشور موجود باشد.

عضو کمیته گیاهان دارویی دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از سوی دیگر محصول تولید شده باید مورد نیاز جامعه باشد و بتوان آن را به بازار تقاضا عرضه کرد.

وی دارو، غذادارو، مکمل های غذایی و رنگ های خوراکی را از جمله محصولات مورد تاکیدی خواند که می توان در زمینه تولید آنها با استفاده از گیاهان دارویی طرح پژوهشی و اجرایی ارایه کرد.

خیری گفت: با اینکه از نظر گیاهان دارویی، ایران بسیار غنی می باشد و این پتانسیل وجود دارد که علاوه بر تامین نیاز داخلی، صادرات داروهای گیاهی هم داشته باشیم اما به عنوان نمونه سالانه حدود ۸۰ میلیون دلار واردات اسانس به کشور انجام می شود.

خیری تاکید کرد: در صورتی که بتوان طرحی را ارایه داد که با استفاده از گیاهان دارویی بخش بزرگی از اسانس مورد نیاز کشور را تولید کرد، گام موثری در راستای جلوگیری از خروج ارز و تکیه به توانمندی های داخلی برداشته شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه زنجان گفت: متناسب با طرح های پذیرفته شده، اعتبار و تسهیلات مورد نیاز به طرح های مصوب در کمیته تخصیص می یابد.

وی اشاره کرد: تا سقف یک میلیارد ریال نیز برای طرح های ‘محصول محور’ پذیرفته شده، به صورت بلاعوض امکان پرداخت وجود خواهد داشت و زمان بازپرداخت تسهیلات پس از رسیدن طرح ها به سوددهی خواهد بود.

خیری به استقبال بالای علاقه مندان به گیاهان دارویی از فعالیت این کمیته و فرصت های پیش رو برای تولید محصولات گیاهی اشاره کرد و افزود: طرح هایی که در زمینه گیاهان دارویی به حوزه معاونت نوآوری نهاد ریاست جمهوری رفته اند، همگی متناسب با اهمیت و موضوعات مطرح شده به کمیته های تخصصی گیاهان دارویی و طب سنتی وزارت بهداشت ارجاع داده شده اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.