×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خطر انقراض‌ باریجه و موسیر در مراتع شهرستان ساوه ‌

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، سهراب پاژنامه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران با اعلام این خبر افزود: نظارت بر برداشت صحیح این گیاهان، جلوگیری از شیوه‌های نامناسب استفاده از این گونه‌ها و بهره‌برداری اصولی از گونه‌های مختلف گیاهان دارویی عامل مهمی در جلوگیری از نابودی و انقراض آنهاست.

وی برداشت غیرمجاز گیاهان دارویی در این شهرستان را با توجه به شرایط حاد این گونه‌ها تخلف دانست و افزود: گیاهان در معرض انقراض، گونه‌هایی به شمار می‌روند که به علت اینکه زراعی نبوده و تنها در دامن طبیعت می‌رویند، رویشی محدود دارند.

وی ادامه داد: گیاه باریجه به دلیل تثبیت بافت خاک و جلوگیری از شسته شدن بستر خاک از اهمیت بسزایی در حوزه آبخیزداری برخوردار است.

وی با بیان اینکه شهرستان ساوه ۳۵۵ هزار هکتار اراضی بیابانی و مرتع دارد، گفت: هم اکنون حدود ۵۰۰ گونه گیاهی در کوه‌ها، دشت‌ها، دامنه‌ها و ارتفاعات این شهرستان پراکنده است که ۲۰ نوع از این گونه‌ها خاصیت خوراکی و دارویی دارند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه در ادامه با بیان اینکه گیاه باریجه جزو گیاهان دارویی مهم در عرصه‌های طبیعی کشور و اقلام صادراتی است، اظهار کرد: باریجه گیاهی است خودرو و چند ساله با بویی تند که دارای ساقه‌ای ضخیم و برگ‌هایی به رنگ سبز مایل به خاکستری و پوشیده از تار است و علاوه بر خاصیت ضدعفونی کننده و مصارف دارویی برای درمان بیماری‌هایی از قبیل برطرف کردن عفونت‌های ریه و آسم، تسکین درد و مارگزیدگی مفید است.

وی با اشاره به خواص گیاه موسیر نیز گفت: گیاه موسیر در صنایع غذایی و دارویی کاربرد گسترده‌ای داشته از این‌رو اهمیت اقتصادی قابل ملاحظه‌ای دارد. این گیاه، ارزش غذایی فراوانی دارد و از آن در صنایع غذایی استفاده می‌شود.

به گفته وی، این گیاه ارزشمند به‌علت تخریب مراتع، چرای بیش از حد و هجوم آفات به شدت رو به انقراض است، بنابراین ازدیاد موسیر برای تأمین نیاز و حفظ بقای آن از اهمیت خاصی برخوردار است.

پاژنامه خاطرنشان کرد: این گیاهان در سال‌های اخیر مورد توجه برخی افراد سودجو قرار گرفته و در صورت مشاهده هرگونه بهره‌برداری غیرمجاز از گونه‌های گیاهی باریجه و موسیر متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

وی استقرار تیم‌های گشت و کنترل در نقاط حساس شهرستان و بازدیدهای مستمر تیم‌های منابع طبیعی با همکاری عوامل انتظامی در نقاطی که این گیاهان رویش بیشتری دارند را از جمله اقدامات لازم برای برخورد با بهره‌برداران غیرمجاز دانست.

پاژنامه تصریح کرد: شهرستان ساوه از تنوع گیاهی بالایی به دلیل شرایط اقلیمی و اکولوژیکی خاصی که دارد برخوردار است اما دخالت‌های انسانی ناشی از توسعه صنعتی‌ و چرای مفرط دام‌ها و خشکسالی سال‌های اخیر خطر انقراض برخی از گونه های گیاهی را تشدید کرده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.