×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی به نقل از ایرنا، ˈحمیدرضا عبدوسˈ روز سه شنبه در گفت و گویی افزود: گیاهان دارویی از ارزش و اهمیت خاصی در تامین بهداشت و سلامت جوامع به لحاظ درمان و پیشگیری از بیماریها برخوردار است.

وی گفت: گرایش عمومی جامعه به استفاده از داروها و درمانهای گیاهی و بطور کلی فرآورده های طبیعی با توجه به اثبات اثرات مخرب و جانبی داروهای شیمیایی بویژه در سال های اخیر رو به افزایش بوده است.

این کارشناس گیاهان دارویی ختمی را از جمله این گیاهان برشمرد و گفت: رویشگاه گیاه ختمی با خواص دارویی فراوان از جمله تسکین دهنده عارضه های پوستی و برطرف کننده یبوست، در روستاهای استان سمنان به ویژه در شهرستانهای شاهرود ، دامغان وگرمسار است.

وی همچنین افزود: ختمی گیاهی علفی و چند ساله دارای ساقه ای با کرکهای ریز به رنگ خاکستری است که ارتفاع آن به حدود دو متر می رسد، برگهای ختمی دندانه دار، پهن و قلب مانند و گلهای آن درشت به رنگ سفید مایل به قرمز یا ارغوانی است که به صورت دسته های سه تایی در اواخر تابستان ظاهر می شود و تمام قسمتهای گیاه ختمی استفاده طبی دارد.

عبدوس در ادامه با بیان اینکه این گیاه دارای مواد نشاسته ای، چربی، اسانس، آنتوسیانین و سیانیدنین است، گفت: ختمی به سبب داشتن گلهای زیبا به صورت گیاه زینتی در باغچه های منازل کاشته می شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر سمنان در مورد این گیاه اینچنین افزود: گل ختمی از نظر طب قدیم سرد است و بطور کلی استفاده از آن روی تمام اعضای بدن بویژه روده، ریه، معده، کلیه و مثانه تاثیر مثبت دارد.

وی ادامه داد: گل ختمی ملین و برطرف کننده یبوست است، بیماریهای تنفسی و ریوی را برطرف و عادت ماهیانه خانمها را تنظیم می کند و سرفه های خشک را از بین می برد و غرغره کردن جوشانده این گیاه باعث رفع گلودرد می شود.

عبدوس گفت: نرم کردن پوست، برطرف کردن ناراحتی های پوستی و سرفه های خشک، پایین آوردن تب، درمان اسهال خونی، افزایش ادرار، رفع تورم و ناراحتیهای دستگاه ادراری و تنظیم قند خون از مهمترین خواص ریشه گیاه ختمی است.

وی افزود: ضماد برگ ختمی برطرف کننده دملها و ورم پستان و معده، درد سیاتیک، رعشه و ورم بناگوش است.

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: برای التیام شکستگی ها برگ ختمی را به صورت ضماد در آورده و روی شکستگی می گذارند.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.