×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صد و هشتمین زادروز پرفسور رشینگر، نویسنده کتاب فلورا ایرانیکا

کارل هاینز رشینگر (Karl Heinz Rechinger) ویراستار و نویسنده اصلی کتاب فلورا ایرانیکا (Flora Iranica)، مجموعه‌ای درباره نمونه‌های گیاهی ایران است. فلورا ایرانیکا کتابی علمی درباره فلور فلات ایران و مناطق کوهستانی همجوار؛ افغانستان، غرب پاکستان، شمال عراق، آذربایجان و ترکمنستان است که توسط انتشارات آکادمیک گراتس اتریش منتشر شده است.

حسین آخانی، استاد گیاه‌شناسی دانشگاه تهران در مقاله‌ای شرح اولین سفر رشینگر به ایران را اینگونه توصیف می‌کند: «{رشینگر} در سی و یک سالگی، اولین سفر خود را به ایران از طریق ورشو، کی یف، باکو و سپس با قایق از بندر انزلی به انجام رساند. در این سفر حدود ۲۶۰۰ نمونه از نقاط گوناگون البرز و خراسان گردآورد. در سال ۱۹۴۰ اولین مقاله از سلسله مقالات خود درباره مسافرت به ایران را منتشر کرد.»

رشینگر سه جلد اول کتاب فلورا ایرانیکا در سال ۱۹۶۳ منتشر کرد. در ۱۹۷۷ که آخرین سالی است که رشینگر در ایران به فعلیت پرداخته ۱۲۵ شماره از فلورا ایرانیکا منتشر شده بود. پیش از انتشار این فلور، هیچ فلور جامعی درباره گیاهانا یران وجود نداشت.

حسین آخانی درباه نقد و بررسی این مجموعه عظیم که طی ۳۰ سال و با همکاری یک گروه بین‌المللی جمع‌آوری شده است می‌نویسد: «در اغلب نقدها این اثر به عنوان یکی از مهم‌ترین و جامع‌ترین منابع فلور ایران و جنوب غربی آسیا معرفی شده است.» او زبان این کتاب را که لاتین است از خصوصیات خارق‌العاده آن می‌داند.

آخانی درباره کارل هاینز رشینگر می‌نویسد: «باید اعتراف کرد که نام کارل هاینز رشینگر در گیاه‌شناسی ایران و جنوب غربی آسیا به همان اندازه باقی خواهد ماند که نام لینه در گیاه‌شناسی دنیا، و هیچ کار گیاه‌شناسی در ایران و جنوب غربی آسیا نیست که به مراجعه به مجموعه فلورا ایرانیکا و استفاده از آن بی‌نیاز باشد.»

کارل هاینز رشینگر در ۳۰ دسامبر ۱۹۹۸ در سن ۹۲ سالگی درگذشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.