×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
لزوم توجه به صنعت اسانس گل ‌محمدی در ایران

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری فارس، عبدالرسول ابراهیم آبادی رییس پژوهشکده اسانس های طبیعی دانشگاه کاشان اظهار داشت: ایران سلطان گلاب دنیا است و بیش از ۱۰۰۰ سال است که ایرانیان از فراوردهای  گل محمدی استفاده می  کنند.

وی افزود: یکی از محصولات مهم گل محمدی اسانس است که از آن طی مراحلی در صنعت عطرسازی، لوازم آرایشی و بهداشتی، دارویی و صنایع غذایی استفاده می شود.

ابراهیم آبادی با بیان این که جمع کل زیر کشت گل محمدی دنیا تنها یک‌سوم ایران است، تصریح کرد: به دلیل این که ما از تکنولوژی روز دنیا در خصوص اسانس گیری و فراوری آن دور هستیم عملا هیچ جایگاهی در بازار این محصول در دنیا نداریم. ما از تکنولوژی تولید اسانس و عصاره اصیل گیاه دور هستیم و بیشتر گلاب تولید می کنیم.

وی افزود: هدف ما در پژهشکده اسانس دانشگاه کاشان شناسایی پتانسیل ناشناخته کشورمان در این حوزه و فعال کردن آن است. به همین منظور ۳ سال پیش با وارد کردن خط تولید اسانس گل محمدی از اروپا و سپس با کمک مهندسی معکوس تولید این دستگاه‌ها در ایران در پی دستیابی به تکنولوژری و صنعت اسانس در ایران برآمدیم.

وی یادآور شد: در سال اول و دوم  راه اندازی خطوط تولید توانستیم چند کیلو از اسانس تولید شده را به یکی از شرکت های عطر سازی فرانسوی بفروشیم، اما به دلیل بالا رفتن سال به سال قیمت گل محمدی در ایران و به خصوص منطقه کاشان و ثابت بودن قیمت جهانی اسانس عملا با توجه به حجم پایین تولید و توان مالی ضعیف دیگر صادرات توجیه اقتصادی نداشت.

ابراهیم آبادی عنوان کرد: متاسفانه به دلیل کمبود سرمایه در گردش و عدم حمایت های مالی از سوی وزارتخانه های مربوطه عملا امکان افزایش تولید وجود نداشت.

وی افزود: در این سالها نتوانستیم حتی ریالی از تسهیلات و اعتباراتی که وزارتخانه‌های مختلف وعده آن را برای بخش تولید دادند و به تصویب رساندند استفاده کنیم.

ابراهیم آبادی گفت: کشور ما ظرفیت بالایی برای کار در این حوزه دارد، اما شرایط طوری است که گیاهان دارویی ما به ارزان ترین قیمت ممکن به صورت خشک صادر می‌شود و پس از فراوری و تبدیل به محصولات مختلف در کشورهای اروپایی با قیمت بسیار بالاتر به کشور بازمی گردد.

وی گفت: در حال حاضر به دنبال بازار داخل هستیم،مانند صنایع گز، شیرینی و بستنی سازی. باید صنعتگران را تشویق کنیم به جای مصرف گلاب از اسانس استفاده کنند، باید فرهنگ استفاده از اسانس در محصولات غذایی به جای گلاب ایجاد شود، چرا که هم به صرفه است و هم کیفیت بسیار بالاتری دارد.

ابراهیم آبادی در خصوص عدم استقبال سرمایه گذاران از این صنعت و تولید گفت: سرمایه گذران زیادی از خط تولید ما بازدید ‌ و استقبال هم کرده اند، اما استقبال در حد حرف باقی مانده و چون دوره فعالیت و تولید اسانس گل محمدی یک ماه و نیم در سال است ابراز علاقه ها در حد حرف باقی مانده و کسی حاضر به سرمایه‌گذاری نیست.

وی  با بیان این که بزرگترین مشکل تیمش در این راه نبود سرمایه درگردش است، تصریح کرد: اگر همین امروز تسهیلات سرمایه در گردش در اختیار ما قرار گیرد تا سال آینده شرایط برای تولید بالای اسانس و وارد کردن تکنولوژی فراوری و ایجاد محصولات تکمیلی را فراهم خواهیم کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.