×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عصاره خاکشیر قادر به توقف رشد سلول های سرطانی در بیماران است

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری مهر، الهه خدارحمی با اعلام این مطلب اظهار داشت: بررسی اثر سایتوتوکسیک ترکیبات ایزوتیوسیانات دانه گیاه خاکشیر بر روی رده های سلولی سرطانی مورد بررسی و پژوهش قرار گرفت.

وی بیان داشت: گیاه خاکشیر گیاهی یکساله یا دوساله از تیره شب‌بویان است و دارای تعدادی اسید چرب مانند اسید لینوئیک، اسید لینولنیک، اسید اولئیک، اسید پالمتیک و اسید استئاریک است و در خاکشیر اسانس روغن فراری وجود دارد که دارای مواد بنزیل و ایزوسیانات است.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه عصاره اتانولی اندام هوایی و دانه این گیاه قادر است رشد گونه‌های مختلف سلول های سرطانی را در شرایط مختلف متوقف سازد، خاطر نشان کرد: هدف از این تحقیق جمع آوری ترکیبات فرار گیاه متعاقب اتولیز و سپس بررسی اثر سایتوتوکسیک این ترکیبات روی رده های سلولی است.

وی ادامه داد: در این تحقیق دانه خرد شده گیاه به مدت ۱۷، ۲۳ و ۲۸ ساعت در مجاورت آب قرار داده شد تا عمل اتولیز انجام شود. سپس اسانس فرار هر یک از نمونه ها (E1 ، E2 و E3) به مدت سه ساعت توسط یک دستگاه تقطیر نیمه صنعتی تهیه شد آنگاه اسانس فرار توسط دستگاه GC-MS مورد ارزیابی قرار گرفت.

خدا رحمی افزود: نتایج ارزیابی اثر سایتوتوکسیک اسانس ها نشان می دهد که اسانس های مختلف گرفته شده از عصاره گیاه خاکشیر اثرات مشابهی روی رده سلولی نشان می دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.