×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برند ملی “ابن سینا”، برند محصولات گیاهان دارویی و طب سنتی ایران

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنج شنبه شب (۱۰ مهرماه) شبکه دوم سیما، علیرضا دلیری، با اشاره به این که توجه دوباره به داروهای گیاهی طی ده سال اخیر گفت: حدود ده سال است که در کشور ما و حتی کشورهای پیشرفته داروهای گیاهی دوباره مورد توجه مردم قرار گرفته است.

وی افزود: در کشور ما نیز معاونت علمی و فناوری نخستین قدمی که در موضوع گیاهان دارویی برداشت، ایجاد ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی بود که بتواند در این حوزه برنامه ریزی و سیاست گذاری انجام شود.

دلیری تصریح کرد: برنامه ریزی هایی انجام شده و ایجاد انسجام موجب ارتقای حوزه شد به گونه ای که سرعت رشد این حوزه از دیگر حوزه های فناوری که معاونت علمی مورد حمایت قرار داد، بسیار بیشتر است.

معاون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صنعت گیاهان دارویی را صنعتی پر درآمدی ذکر کرد و گفت: صادرات گیاهان دارویی بالغ بر صد میلیارد دلار در دنیا می شود که سهم کشورمان ۴۵۰ میلیون دلار یعنی حدود یک دویستم می شود که اغلب آن هم متعلق به زعفران است.

وی این میزان صادرات را پایین دانست و افزود: البته شرایطی که در کشور حاکم شده است برای حمایت از این حوزه ایجاد امید می کند که ما در آینده نزدیک بتوانیم سهم بالایی را کسب کنیم.

دلیری در ادامه گفت: ۵ درصد صادرات دنیا در اسانس گل محمدی در اختیار ایران است که در کرمان انجام می شود از این رو این ظرفیت وجود دارد.

وی افزود: ما در حمایت هایی که در معاونت از شرکت های دانش بنیان داشتیم، به این جمع بندی رسیدیم که فقط شرکت هایی امکان بازگشت صد درصد تسهیلات دریافتی را داشتند که شرکت های داروی گیاهی بودند، امری که نشان میدهد این حوزه بازار خوب، امکان صادرات و هزینه های پایین تری دارد.

معاون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ما در کشور، ۸ هزار گونه گیاه دارویی داریم که دست کم ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ گونه آن قابلیت تبدیل به گیاه دارویی یا صنعتی شدن را دارد و ۱۷۰۰ گونه آن هم مختص کشور ایران است.

وی با توجه به برگزاری دومین نمایشگاه گیاهان دارویی افزود: ما در دومین نمایشگاه گیاهان دارویی ۲۱۰۰ گونه گیاه دارویی را در قالب ۳۵۰ شرکت دانش بنیان عرضه کردیم و ارتقای این صنعت در فاصله دو سال بین نمایشگاه اول و دوم کاملا ملموس بود.

دلیری تصریح کرد: در نمایشگاه اول ۱۷۰ شرکت با ۸۰۰ گونه گیاه دارویی حاضر بودند در حالی که در نمایشگاه دوم که در هفته ای که گذشت برگزار شد، بیش از ۴۵۰ شرکت متقاضی (به دلیل فقدان ظرفیت) ۳۵۰ شرکت با ۲۱۰۰ گونه گیاه دارویی پذیرش شدند.

وی گفت: ما در مجموعه وزارت بهداشت پس از برگزاری نمایشگاه اول شاهد ایجاد طب سنتی بودیم و همچنین برنامه مفصلی برای حمایت از آن تدوین شد و این امید را ایجاد کرد که شرکت های فعال در این حوزه امکان تولید و ارتقا این صنعت را میتوانند داشته باشند.

معاون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ما در معاونت علمی و فناوری اولین نگاهی که به این صنعت داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که باید به بحث برند توجه کنیم و یک برند ملی در این بازار تعریف کنیم.

وی به استقبال بسیار خوب از محصولات ایرانی در چین افزود: کشور چین از نظر گیاهان دارویی بسیار غنی است با این وجود در سال های گذشته شاهد استقبال بسیار خوبی از شرکت های ایرانی در نمایشگاه چین بودیم به گونه ای که شرکت های شرکت کننده اعلام کردند همه محصولاتشان به فروش رفت ولی قاعدتا ما نمیتوانیم با برند های مجزا و محصولات مستقل حضور موثری در خارج از کشور داشته باشیم.

دلیری گفت: بر این اساس به این نتیجه رسیدیم که برای گروه های مختلف برندهای خاص تعریف کنیم که اولین برند که تعریف شد، برند ابن سینا با ۵۰ شرکت عضو بود که این شرکت ها قراردادهای بسیار خوبی در دست دارند.

وی افزود: برای یافتن بازارهای جهانی گیاهان دارویی باید مجموعه های تجاری، اتاق بازرگانی و اتحادیه هایی که در این زمینه فعال هستند، کمک کنند.

گفتگوی ویژه خبری/ حمایت از رشد صنعت سوداور گیاهان دارویی

معاون معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: برخی از شرکت ها توانسته اند به کشورهایی مانند آلمان، فرانسه و چین صادرات داشته باشند، اما این صادرات پراکنده بوده و فاقد انسجام مناسب است.

وی بی توجهی به بسته بندی را از دیگر مشکلات دانست و افزود: برنامه ریزی ما باید به گونه ای باشد که بتوانیم در کوتاه مدت شرایطی را فراهم کنیم که به جای خام فروشی به سمت تولید محصول حرکت کنیم تا منابع غنی کشور ارزان فروخته نشود.

دلیری با اشاره به تصویب قانون شرکت های دانش بنیان گفت:‌این قانون حدود ۴ سال است که تصویب شده ولی متاسفانه عملیاتی نشده است.

وی تصریح کرد: در این قانون پیش بینی شده است که سالیانه هزار میلیارد تومان منابع مالی از صندوق توسعه ملی به مجموعه تزریق شود تا شرکت های دانش بنیان را مورد حمایت قرار دهد ولی این اتفاق تا امروز نیافتاده است.

دلیری در ادامه گفت:‌البته در سال ۹۲ بنا بر تاکید دکتر روحانی، منابع مالی برای این صندوق پیش بینی شد و صندوق به طور رسمی شکل گرفت ولی تعداد اندکی شرکت در قالب دانش بنیان رسمت پیدا کردند و عملا با این شرایط صندوق نتوانست شکل بگیرد.

وی در ادامه افزود: کتاب قانون پزشکی ابن سینا که به ۱۹ زبان دنیا ترجمه شده بود، امسال به زبان مادری ترجمه شده است و می تواند منبع خوبی برای پزشکان داخلی محسوب شود.

معاون معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در حوزه گیاهان دارویی، بسیاری از پزشکان تخصص ندارند افزود: پزشکان در این حوزه ریسک نمی کنند و از طرف دیگر معاینه طب سنتی باید به وسیله پزشکان این طب صورت گیرد.

وی افزود: بیمه ها باید این گونه داروها را در سبد خود قرار دهند تا در جامعه نسبت به گیاهان دارویی اعتماد به وجود آید البته مذاکرت بسیار خوب و امیدوار کننده ای با بیمه ها داشتیم.

دلیری بااشاره به این که ظرفیت تولید گیاهان دارویی در سراسر کشور وجود دارد گفت: تولید و صادرات گیاهان دارویی میتوانند جایگزین خوبی برای کشاورزی باشد از این رو وزارت جهاد کشاورزی باید در این حوزه ورود کند به وی‍ژه آن که گیاهان دارویی هزینه کشت پایینی دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.