×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
دستاوردهای دومین جشنواره ملی گیاهان دارویی و طب سنتی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر محمد حسن عصاره دبیر اجرایی دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران در اختتامیه این نمایشگاه با بیان اینکه دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران همانند اولین دوره آن زمینه شکل گیری شبکه ای از خبرگان حوزه های تخصصی گیاهان دارویی و طب سنتی را فراهم آورد، اظهار کرد: حضور شرکت های خصوصی در این دوره از نمایشگاه بیش از دو برابر بوده است.
وی به حضور ۴۰ مرکز علمی در نمایشگاه دور اول اشاره کرد و افزود: امسال ۹۰ مرکز علمی با حضور در نمایشگاه دستاوردهای فناورانه خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند.
دکتر عصاره تنوع تعداد محصولات ارایه شده در دومین نمایشگاه گیاهان دارویی را ۲۱۰۰ محصول عنوان کرد و گفت: بازدیدکنندگان این دوره از نمایشگاه دو برابر دور اول آن برآورد شده است.
وی تصریح کرد: تعداد قراردادها و تفاهم نامه های امضا شده میان بخش های مختلف نمایشگاه در این دوره به ۱۵ مورد رسیده است در حالی که در نمایشگاه دور اول تنها شاهد امضای ۲ مورد قرارداد یا تفاهم نامه بودیم.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به استقبال خوب مردم از بخش سلامتکده این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: تعداد کارگاههای آموزشی و تخصصی در این دوره از نمایشگاه ۱۸ مورد بوده است حال آنکه در دور قبل بازدیدکنندگان از برگزاری ۴ کارگاه آموزشی بهره بردند.
به گفته وی صنعت نوپای شکل گرفته در حوزه گیاهان دارویی نیازمند حمایت مسئولان است و در این راستا نیازمند اجرایی شدن سند راهبردی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم.
دکتر عصاره ارایه نقشه راه توسط وزارتخانه های مختلف کشور را از جمله موارد تسهیل کننده حرکت صنعت نوپای گیاهان دارویی دانست و تصریح کرد: توسعه شرکت های دانش بنیان و حمایت هدفمند آنها و گسترش دایره استاندارد سازی محصولات و ترکیبات موثره گیاهی و در مواردی اجباری شدن اعمال استاندارد از دیگر موارد تسهیل کننده این حرکت است.
وی خاطرنشان کرد: توسعه صادرات و تمرکز تسهیلات ارایه شده به بخش های خصوصی برای صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا و دانش بنیان و تدوین مقررات سخت گیرانه برای جلوگیری از صادرات مواد گیاهی خام به ویژه گیاهان در حال انقراض و در معرض خطر نیز طریق حرکت صنعت نوپای گیاهان دارویی را هموار می کند.
دبیر اجرایی دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی با توجه به نیاز کم آبی آنها و سازگار در شرایط دیم زارهای کم بازده، چندساله، کنترل فرسایش آبی و خاکی و بهره برداری و سودآوری بالا را خواستار شد.
به گفته وی ایجاد شرایط لازم برای ساماندهی فروش، توزیع مویرگی داروهای گیاهی با تاسیس داروخانه گیاهی و طبیعی و ایجاد شبکه پخش مستقل داروها و فرآورده های گیاهی از دیگر موارد تسهیل کننده حرکت صنعت نوپای گیاهان دارویی است.
دکتر عصاره حمایت بیشتر دولت از تحت پوشش قرار دادن داروهای گیاهی را خواستار شد و افزود: از دیگر موارد تسهیل کننده حرکت صنعت نوپای گیاهان دارویی می توان به ایجاد ساختار قانونی برای فعالیت پزشکان فارغ التحصیل دانشکده طب سنتی اشاره کرد.
وی همچنین از اعلام آمادگی سفرا و نمایندگان کشور آفریقا، چین، آسیای میانه، مسئولان مناطق آزاد و استانداران کشور برای برپایی این نمایشگاه در کشورهای خارجی و مناطق آزاد با هزینه و میزبانی آنان خبر داد.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد مراکز برون مرزی بعنوان نمایندگی فروش محصولات سایر شرکت ها را عاملی موثر در توسعه صادرات حوزه گیاهان دارویی عنوان کرد.
دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران از ۷ تا ۱۰ مهرماه ۱۳۹۳ در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.