×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حضور ۳۳۰ شرکت در جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی

جشنواره گیاهان دارویی

نشست خبری دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، یکی از نمایشگاه های بزرگ و موثر این حوزه محسوب می‌شود. در این نمایشگاه ۳۳۰ شرکت و ۸۸ مرکز دولتی و ۳۰ فن بازار در کنار نشست های آموزشی و کارگاه های تخصصی برپا خواهد شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران، تصریح کرد: مجددا از ابلاغ سیاست های کلی علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری تشکر می کنم البته این سیاست ها مدت ها بود که توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال پیگری بود و در زمان بسیار مناسبی ابلاغ شد.

وی افزود: مهم ترین رکن این ابلاغیه بحث کمی سازی و اجرایی سازی سیاست ها بود که در معاونت به صورت جدی پیگیری می شود.

دکتر ستاری با اشاره به اینکه اشتباه گذشته در حوزه علم و فناوری یکی دانستن پژوهش های بنیادی و پژوهش های قابل تجاری سازی بود، بیان کرد: این اشتباه باعث شده بود که سرمایه های اندکی هم که در حوزه پژوهش استفاده می شد عملکرد خوبی نداشته و به نتایج قابل قبولی نرسیم.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از این وظایف تعیین شده در سیاست های کلی علم و فناوری مربوط به وزارت علوم است و بخشی نیز جزء وظایف معاونت است که با تشکیل کارگروه در حال پیگیری و اجرایی شدن آنها هستیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تفاوت های این دو نوع پژوهش، افزود: پژوهش های بنیادی باعث اقتدار کشور می شود و پژوهش های قابل تجاری سازی برای کشور درآمدزایی کرده و اقتصاد کشور را توسعه می‌دهد.

بهره گیری از ظرفیت گیاهان دارویی در توسعه اقتصادی کشور

وی در ادامه این نشست خبری با اشاره به برگزاری دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران، بیان کرد: ایران از نظر گیاهان دارویی پتانسیل بالایی دارد و اگر از این فرآورده ها به خوبی استفاده کنیم توسعه اقتصادی کشور را خواهیم داشت.

دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: تنوع اقلیمی در ایران بسیار بالا است اما از این توانایی در کشور به خوبی استفاده نمی شود به نحوی که در حال حاضر بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار صادرات این محصولات را داریم در حالیکه این عدد می تواند بسیار بیشتر و چشمگیرتر باشد.

وی با اشاره به اینکه گیاهان دارویی یکی از اولویت های اصلی در حوزه آب است، گفت: با توجه به تغییر اقلیم آب و هوایی کشور می توان از گیاهان دارویی برای تغییر کشت اقلام گیاهان استفاده کرد و گیاهان دارویی کشت کرد که با آب کمتر رشد کنند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری توسعه گیاهان دارویی در کشور را ضروری دانست و بیان کرد: گیاهان دارویی را می توان به صورت خام، به عنوان مواد اولیه داروها، به عنوان مکمل دارویی و نیز صنایع دارویی و در نهایت به عنوان دارو مورد استفاده قرار داد.

دکتر ستاری تصریح کرد: نمایشگاه مذکور یکی از نمایشگاه های بزرگ و موثر این حوزه محسوب می شود. در این نمایشگاه ۳۳۰ شرکت و ۸۸ مرکز دولتی و ۳۰ فن بازار در کنار نشست های آموزشی و کارگاه های تخصصی برپا خواهد شد.

بهره گیری از مستندسازان برای شناساندن مفاخر ایران

رئیس هیئت عامل صندوق حمایت از پژوهشگران وفناوران کشور، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه معاونت علمی برای شناخت بزرگان و مفاخر ایران زمین چه اقداماتی انجام داده است، گفت: متاسفانه در این حوزه ضعف بزرگی وجود دارد، بنابراین بر آنیم که در راستای مبحث فرهنگ سازی و ترویج علم و فناوری و معرفی مفاخر و بزرگان کشور در این حوزه از مستند سازان حوزه فیلم و سریال مرتبط با مفاخر ایران زمین حمایت معنوی و مادی صورت گیرد.

وی افزود: به همین منظور اخیرا جلسه ای با اهالی سینما برگزار شد تا نقاط ضعف این حوزه شناخته شده و معاونت با سرمایه گذاری در این بحث ورود پیدا کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با اشاره به ورود فناوری های جدی به عرصه تولید فیلم و سینمای کشور اذعان داشت: علاقه مندان توسعه فناوری های تولید فییلم و سینمایی که مایل به ساخت استودیوهای جدید مجهز به فناوری روز باشند و نیز مستندسازان این حوزه از سوی معاونت علمی مورد حمایت قرار می گیرند.

براساس این گزارش، در این نشست خبری، دکتر علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی، دکتر محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز حضور داشتند و به نکاتی درباره دومین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی اشاره کردند.

دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به همت ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی از ۷ تا ۱۰ مهرماه در مصلی تهران برگزار می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.