×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۲۵۰۰۰ کیلوگرم کتیرا از مراتع سمیرم برداشت می شود

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی، محمد رضا طاهری با اشاره به آغاز زمان برداشت کتیرا در سمیرم گفت: برداشت این محصول با ارزش در مراتع منطقه با صدور مجوز ادامه دارد.

طاهری با بیان اینکه مجوز برداشت کتیرا در این شهرستان براساس قرارداد به ۱۰۰ نفر بهره بردار بومی واگذار شده است، افزود: برداشت کتیرا در این شهرستان زمینه اشتغال ۵۰۰ نفر به صورت موقت و ۱۰۰ نفر دائم را فراهم می کند.

معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم با بیان اینکه کتیرا در این شهرستان از نوع سیاه (خرمنی) و سفید (مفتولی) است، ادامه داد: این محصول برای مصارف بهداشتی و دارویی استفاده می شود.

طاهری قیمت فعلی هر کیلو گرم کتیرا در سمیرم را ۵۰ هزار تومان اعلام کرد.

کتیرا صمغی است که از گیاه مرتعی گون به دست می آید در قرون وسطی از کشور ایتالیا صادر می شده است. ریشه گون یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی و رسمی چین است که در فارماکوپه چین ذکر شده است. ریشه این گیاه به عنوان مقوی و درمان افراد دارای قند و نفریت مصرف می شود. کتیرا در تولیدات مواد بهداشتی، صنایع نساجی، کاغذ سازی، کفاشی و تهیه چسب استفاده می شود. مسکن درد کلیه و مثانه بوده و از حرارت ادرار می کاهد و برای افراد لاغر مفید است چون اثر چاقی دارد. خوردن کمی از کتیرا جدار معده و روده ها را روغن می زند و خون را رقیق و اصلاح می کند. برای درمان سرفه و نرم کردن سینه و گلو و زخم ریه و گرفتگی تجویز می شود. این محصول نرم کننده و تقویت کننده پوست، ضد موخوره و شفاف کننده و حالت دهنده مو است. کتیرا به عنوان یک ماده مطمئن، در آمریکا در محصولات غذایی مصرف می شود.

شهرستان سمیرم در جنوب استان و در دامنه های زاگرس قرار دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.