×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی به نقل از انجمن ایران سلامت، در سال های اخیر رویکرد مردم به مصرف داروها و فرآورده های گیاهی، بیشتر از پیش شده است که می تواند به دلیل استاندارد شدن نحوه تهیه این داروها و همچنین اطلاع رسانی کامل تر درباره فواید آن ها باشد. از طرفی این باور نیز وجود دارد که این فرآورده ها نسبت به داروهای شیمیایی سالم تر و کم خطر تر هستند .

توجه به نکاتی درباره باورهای نادرست در زمینه داروهای گیاهی به شما دیدگاه صحیحی در این باره خواهد داد :

۱ داروهای گیاهی هیچ عارضه ای ندارند واضح است که داروهای گیاهی هم مانند داروهای شیمیایی، دارای عوارض خاص خودشان هستند و لازم است بیمار قبل از مصرف، نسبت به آن ها آگاهی کافی پیدا کند. ضمن این که همه فرآورده های گیاهی احتمال ایجاد حساسیت را دارند و باید به این نکته توجه شود .

۲ داروهای گیاهی در دوران بارداری و شیردهی بی ضرر هستند بعضی فرآورده های گیاهی ( با مقادیر دارویی) در دوران بارداری منع مصرف دارند و ممکن است باعث وارد آمدن صدمه به جنین و یا حتی سقط جنین شوند؛ بنابراین حتما قبل از مصرف هرنوع داروی گیاهی در دوران بارداری و حتی شیردهی، با پزشک یا متخصص داروهای گیاهی مشورت کنید .

۳ مصرف داروهای گیاهی برای کودکان هیچ مانعی ندارد مصرف ترکیبات گیاهی به خصوص در کودکان زیر ۲ سال، می تواند باعث بروز واکنش های حساسیتی شدید یا مشکلات تنفسی شود؛ پس احتیاط کنید .

۳ مصرف همزمان داروهای گیاهی با داروهای شیمیایی هیچ تداخلی ندارد بسیاری از داروهای گیاهی با داروهای شیمیایی تداخل دارند و باعث افزایش یا کاهش اثر آن ها می شوند؛ بنابراین اگر داروی شیمیایی مصرف می کنید، قبل از مصرف هر نوع داروی گیاهی، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۴ داروها و عصاره های گیاهی به هر روشی که تهیه شود، مفید و قابل استفاده هستند بسیاری از گیاهان اگر به روش درست فرآوری نشوند ممکن است مواد موثر و ترکیبات مفید خود را از دست بدهند. بعضی از این ترکیبات به حرارت حساس هستند و همچنین شرایط و حتی ظروف نگهداری آن ها هم در حفظ ترکیبات مفید آن ها موثر است .

۵ داروهای گیاهی نیاز به تنظیم دوز ندارند در تمام موارد دوز عصاره یا اسانس گیاهی مورد نظر، در میزان تاثیر و اثر درمانی آن ها مهم است. ضمن این که بسیاری از گیاهان دارای حداقل دوز سمی هستند و اگر بیشتر از این مقدار مصرف شوند، می توانند باعث بروز سمیت های قلبی، کبدی و کلیوی شوند .

 

و اما معرفی چند داروی گیاهی پرمصرف :

۱ افشره زیره : به دلیل آثار ضد نفخ مورد توجه است و همچنین تا حدی اشتها را کم می کند . لازم است به همراه مقادیر کافی آب مصرف شود و از استفاده طولانی مدت آن اجتناب شود .

۲ افشره لیموترش : باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز چربی ها می شود و در لاغری کاربرد دارد. در مبتلایان به سنگ کلیه ومشکلات گوارشی باید با احتیاط مصرف شود .

۳ لوسیون سی ام (موضعی ): حاوی عصاره غلیظ نعناع و کرفس است و در موارد ضرب دیدگی و درد و گرفتگی مفاصل و ماهیچه ها بسیار موثر است .

۴ قطره و قرص شیرافزا : حاوی عصاره های رازیانه، شنبلیله، زیره سبز و شوید است و می تواند باعث افزایش ترشح شیر مادران در دوران شیردهی شود .

۵ قطره و قرص پروستاتان : در رفع مشکلات ادراری مثل سوزش و تکرر ادرار که ناشی از بزرگ شدن خوش خیم پروستات باشد، موثر است .

۶ لوسیون رزماری (موضعی ): مالیدن آن به طور موضعی به پوست سر در افزایش رویش مو و کاهش ریزش آن موثر است و به رفع شوره خفیف سر هم کمک می کند .

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.