×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید سالانه ۸ میلیون لیتر عرق بادرشبو در آذربایجان غربی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از واحد مرکزی خبر، مدیر خوشه عرقیات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی می گوید: آذربایجان غربی رتبه نخست کشور را از نظر کمیت و کیفیت تولید عرقیات گیاهی دارد به طوریکه سالانه حدود ۴۱ میلیون لیتر از ۶۰ نوع گیاه این استان فرآوری می شود.
آقای زبردست می افزاید: از این مقدار حدود ۸ میلیون لیتر عرق بادرشبو است .
وی اضافه می کند: سطح کشت گیاه بادرشبو در زمین های زراعی استان به ۳۰۰ هکتار می رسد و برآورد می شود ۳۰۰ هکتار هم به صورت پراکنده در استان کشت شده باشد.
تهیه عرق گیاه بادرشبو سنت قدیمی خانواده های آذربایجان غربی است و عرق گیری این گیاه را بانوان و بیشتر با حضور شماری از همسایگان یا خویشاوندان انجام می دهند.
آقای محمدی کارشناس ارشد علوم اجتماعی می گوید: در گذر سال های طولانی این عرق خوشبو در مجالس گوناگون کام میهمانان را شیرین می کرده و امروز هم در مجالس خواستگاری از میهمانان با این شربت پذیرایی می شود.
آقای شجاعی از صاحبان کارخانجات فرآوری گیاهان دارویی در ارومیه می گوید: عرقیات گیاهی در آذربایجان غربی از مشهورترین سوغات است که در تهیه انواع شیرینی و محصولات آرایشی و بهداشتی هم کاربرد دارد.
او می افزاید: شربت عرق بادرشبو علاوه بر داشتن ترکیبات ضد باکتری و آرامبخش ، در تنظیم ضربان قلب هم تاثیر زیادی دارد .
دکتر برزگر، عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه می گوید: گیاه دارویی بادرشبو در حالت عرق گیاهی، محرک و بالابرنده فشار خون و به صورت دم کرده با گیاهان دیگر به عنوان آرام بخش و ضد میگرن است.
وی می افزاید: در طب سنتی از این گیاه در کاهش تب، درد مفاصل و روماتیسم و به عنوان ضد التهاب و التیام دهنده زخم استفاده می‌شود.
دکتر برزگر اضافه می کند: خاستگاه اصلی این گیاه در رویشگاه‌های طبیعی نواحی کوهستانی و مرتفع است که به علت اسانس زیاد آن مورد توجه بوده و در مزارع نیز کشت می‌شود.
طبق گفته مسئولان جهاد کشاورزی ۱۴ واحد صنعتی در زمینه فرآوری و تولید عرقیات گیاهی در آذربایجان غربی فعال است که درآمد سالانه فعالیت در این حوزه براساس قیمت فروش محصول در هرسال می تواند متفاوت باشد، ولی به طور متوسط سالانه هر هکتار کشت گیاه بادرشبو ۸ تا ۱۰ میلیون تومان درآمدزایی دارد.
خانم جهانگیری که در منزل خود عرقیات خانگی تهیه می کند، می گوید: با برداشت این گیاه، عرق گیری نیز آغاز می شود .
او می افزاید: وسایل تعریق که به زبان محلی quotation mark نی قازان quotation mark گفته می شود شامل یک دیگ و کلاهک است که کلاهک آن به شکل مخروط ساخته می شود و دارای یک محفظه آب سرد است که به محض گرم شدن، آب آن عوض می شود .
خانم جهانگیری ادامه می دهد: عرق بادرشبو که در خانه ها فرآوری می شود، نسبت به محصولات بازاری غلظت، عطر و طعم بهتری دارد و خریداران ، محصولات خانگی را به محصولات بازاری ترجیح می دهند.
خانم محمدی که درحال عرق گیری از شاخه های بادرشبو در روستای مشک آباد ارومیه است، می گوید: درسال عرق گیاهان دارویی مختلفی را می گیریم اما در هنگام گرفتن عرق بادرشبو همه اعضای خانواده سعی می کنند حضور داشته باشند.
او می افزاید: چون عرق گیری همزمان با اواسط تابستان و هوای گرم انجام می شود، حال و هوای خاصی بین خانواده ایجاد می شود و در هنگام عرق گیری ، بزرگان برای کوچکترها دعا و آرزو می کنند که شربت ازدواج فرزندانشان را از همین محصول بنوشند.
ازسوی دیگر در آذربایجان غربی در نقل و شیرینی پزی و شربت و بستنی سازی هم به علت عطر و طعم و مهمتر از همه خاصیت شفابخشی از عرقیات گیاهی همچون عرق بادرشبو بهره می گیرند .
اما کارشناسان معتقدند که صرفنظر از خاصیت دارویی و سنت قدیمی خانواده های آذری، این گیاه مزیت های فراوان اقتصادی دارد که با اهتمام بیشتر مسئولان می تواند عاید استان آذربایجان غربی شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.