×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
راز زیبایی و سلامت در گل‌های بابونه

از گذشته‌های دور از اسانس روغن بابونه برای درمان بیماری‌های پوستی در کودکان و بزرگسالان، بی خوابی، سوءهاضمه و روماتیسم استفاده می‌شده است. امروزه گیاه بابونه در ۲۶ کشور اروپایی جزو گیاهان دارویی به حساب می‌آید. از این گیاه در بسیاری از دستورالعمل‌های طب سنتی استفاده می‌شود ارزش این گیاه به قدری است که هر روز در دنیا بالای یک میلیون فنجان چای بابونه مصرف می‌شود.

عصاره بابونه همچنین به درمان بی‌خوابی، اضطراب و عصبانیت کمک می‌کند. بابونه علاوه بر این خاصیت ضد التهابی داشته و غشای مخاطی را نرم می‌کند. برای این کار می‌توان گل‌های بابونه را در مخلوط آب جوش، جوش‌ شیرین و عسل قرار داد و از  بخار آن استنشاق کرد. در صورت عدم آلرژی به بابونه استنشاق از این ترکیب برای کودکان و بزرگسالان که مبتلا به التهاب دستگاه تنفس فوقانی هستند، بسیار تاثیرگذار است. بابونه در زیبایی پوست نیز کاربرد فراوانی دارد. 

بابونه از آن دسته گیاهانی است که نه تنها فقط یک بیماری را معالجه می‌کند بلکه روی تمام بدن اثرات مفیدی می‌گذارد. این گیاه خاصیت ضد عفونی‌کننده، ضد تشنج، ضد التهابی، ضد آلرژی، ضد اسپاسم، آرام‌بخش و ضد درد دارد و از آن به عنوان عامل ضد اسپاسم در بیماری‌های دستگاه گوارشی، کولیت اسپاستیک مزمن و تحریک ترشح صفرا استفاده می‌شود.

همچنین چای بابونه در بهبود زخم معده و اثنی عشر تاثیرگذار است. دم‌کرده بابونه نیز برای سرماخوردگی، دردهای شکمی، گرگرفتگی و غیره استفاده می‌شود. علاوه بر اینها استفاده از آن در بهبود بیماری‌های کبدی و مجاری صفراوی بسیار موثر است. پزشکان شست‌و‌شوی دهان و گلو را توسط بابونه در بیماری‌های التهاب‌ لوزه‌ها،  لارنژیت، التهاب لثه و غشای مخاطی توصیه می‌کنند از لوسیون به دست آمده از بابونه نیز می‌توان برای بهبود زخم‌ها و اگزم‌های پوستی استفاده کرد. پزشکان متخصص کودکان استحمام نوزادان را در وان‌های بابونه توصیه می‌کنند. از این گیاه دارویی در برخی کشورها برای بیماری‌های زنانه نیز استفاده می‌شود. در پزشکی بلغاری از گیاه بابونه برای درمان قاعدگی دردناک و خون‌ریزی رحمی استفاده می‌شود.

جالب است بدانید بابونه محتوای اصلی بسیاری از کرم‌های صورت است که برای رفع التهاب و جوش به کار می‌رود.

* لارنژیت: در درمان لارنژیت استنشاق گل بابونه شفابخش است. برای این کار ۴۰۰  میلی‌لیتر آب را  در ظرف یک لیتری ریخته و آن را به نقطه جوش برسانید سپس۴ قاشق چایخوری گل بابونه به همراه دو قاشق چایخوری جوش شیرین به آن بیفزایید و بخار حاصله را از فاصله ۳۰ سانتی استنشاق کنید. کودکان نباید بیش از ۵ دقیقه این عمل را تکرار کنند اما بزرگسالان می‌توانند ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از آن استنشاق کنند.

* التهاب لوزه و گلو درد: دو قاشق غذاخوری گل بابونه را با دو فنجان آب جوش دم کرده و آن را صاف نمایید. پس از خنک شدن آن می‌توانید دهان و گلوی خود را با آن غرغره کنید.

* نفخ، اسپاسم روده، سرماخوردگی و سوءهاضمه: دو قاشق غذاخوری از گل‌های بابونه را در ۲۰۰ میلی‌لیتر آب جوشیده دم کرده و آن را به مدت ۲۰ دقیقه در کناری قرار دهید تا خنک شود. پس از صاف کردن آن، می‌توانید روزی دو تا سه مرتبه هر بار به میزان ۵۰ میلی‌متر از آن را بنوشید. این دارو در هنگام نفخ معده، اسپاسم روده، سرماخوردگی و سوءهاضمه توصیه می‌شود.

* نقرس، رماتیسم و عرق پا: برای رهایی از این مشکلات ۲۰ گرم از گل‌های بابونه را در یک لیتر آب قرار داده و پاهای خود را در آن قرار دهید.

* تب خال و التهاب دهان: از بابونه برای رفع التهاب‌های دهان، بهبود تورم و درمان تبخال استفاده می‌شود. دهان‌شویه ماتریکا از این گیاه ساخته شده است.

* ریزش مو: ۵ قاشق گل بابونه را در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ ساعت دم کنید. پس از خنک شدن موهایتان را با آن بشویید. این محصول در جلوگیری و درمان ریزش مو بسیار مفید است.

* خستگی بیش از حد و بی‌خوابی: یک قاشق چایخوری گل بابونه را در ۲۰ میلی‌لیتر آب مخلوط کرده و دم کنید. جوشانده این گیاه را همانند چای با یک قاشق چایخوری عسل مصرف کنید.

 

هشدار: مصرف میزان زیاد اسانس بابونه موجب سردرد و ضعف بدن می‌شود.

 

روزنامه خورشید

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.